Publisert

Få med deg de nyeste oppdateringene i Google My Business

Faglig påfyll

Trapp

Den siste tiden har Google lansert flere nye funksjoner og oppdateringer i Google My Business. Nå kan du blant annet administrere bedriftsoppføringen direkte i søkeresultatet, svare på spørsmål stilt av brukerne, og poste innhold direkte i bedriftsoppføringen. Dette innlegget tar deg gjennom disse nye funksjonene, og viser deg fordelene.

 

Vi har også skrevet et innlegg om viktigheten av å ha en optimalisert bedriftsoppføring i Google!

Rediger bedriftsoppføringen direkte i søkeresultatet

Google ønsker at bedrifter skal være mer proaktive med å oppdatere og utnytte sine bedriftsoppføringer. Oppdaterer bedriften eksempelvis åpningstidene sine i ferier og høytider, er dette en vinn-vinn situasjon både for Google og bedriften selv. Derfor slipper du nå å forlate Google Søk for å administrere bedriftsoppføringen.

I juli 2017 testet Google et dashbord for Google My Business hvor bedrifter kunne redigere sine oppføringer direkte i søkeresultatet. I begynnelsen av september 2017 rullet denne oppdateringen ut.

Det eneste du trenger å gjøre, er å være innlogget med den kontoen som har eierskap til oppføringen. Deretter kan du bare søke etter bedriften din i Google Søk, og en meny hvor du kan optimalisere oppføringen din skal da bli synlig over søkeresultatene. Oppdateringen er tilgjengelig både på desktop og mobil.

Semway sin bedriftsprofil i Google

Dette kan du gjøre direkte i søkeresultatet:

  • Legge til eller korrigere bedriftsinformasjon.
  • Oppdatere åpningstider i eksempelvis høytider og ferier.
  • Få oversikt over kundeanmeldelser.
  • Poste innlegg for å engasjere brukerne.
  • Dele bilder slik at bedriften din skiller seg ut.
  • Få oversikt over hvor mange visninger oppføringen har fått.
  • Vite når brukere legger til bilder av bedriften din på Google.

Del innlegg direkte i Søk og Maps

I følge Google benytter 82% av brukerne søkemotorene for å finne lokal informasjon. Funksjonen Google Post (Google har ikke gitt funksjonen et offisielt navn) lar deg publisere innhold direkte i Google Søk og Google Maps. Dette er en enkel måte for din bedrift å tiltrekke nye kunder, bygge relasjoner og vise frem det unike ved bedriften.

Allerede i januar 2016 kom denne oppdateringen, men kun til amerikanske presidentkandidater. Deretter ble funksjonen rullet ut til flere og flere brukere. I juni 2017 rullet den fullstendig ut, og alle små bedrifter kan nå benytte seg av denne funksjonen.

Som du kan se nederst til høyre på bildet nedenfor, kan man publisere flere poster. De vil da komme opp som en karusell. Innleggene vil kun være synlig i søkeresultatet i 1 uke. Legger man posten opp som et arrangement, er denne synlig så lenge arrangementet pågår.

Semway i Google My Business

Fordelene Google Post kan gi din bedrift:

  • Dele spesialtilbud eller kampanjer som oppfordrer nye og eksisterende kunder til å utnytte tilbudene.
  • Fremheve hendelser og informere kunder om kommende arrangementer.
  • Vise frem produkter eller tjenester.
  • Gi kundene ett klikk for å reservere eller kjøpe et produkt eller tjeneste.
  • Mulighet for å enkelt melde seg på nyhetsbrev.

Her kan du se hvordan Google Post ser ut på en mobil: 

Svar direkte på spørsmål fra brukerne

Det kan være vanskelig for brukerne å finne riktig eller oppdatert informasjon om lokale bedrifter. Google har derfor nå rullet ut en ny funksjon i bedriftsoppføringen, kalt Spørsmål og svar. Denne oppdateringen lar brukeren stille spørsmål direkte i bedriftsoppføringen, men kun via en mobiltelefon.

Alle brukere med en Google-konto kan stille spørsmål til bedriften, hvor bedriften og andre brukere kan svare direkte i tråden. Bedriften kan administrere denne funksjonen ved å blant annet legge til ofte stilte spørsmål i oppføringen, svare på spørsmål fra brukerne via mobil, fremheve de beste responsene og få et varsel når et spørsmål er stilt.

Bedriftsprofilen til Semway på mobil

 

Ta kontakt med oss i Semway om du ønsker hjelp med din bedriftsoppføring!