Google AdWords er en uhyre effektiv annonseringskanal. Konseptet er enkelt, annonsøren lager en liste over søkeord de ønsker å være synlig på med en tilhørende annonse. Etter at dette er utført (det er litt mer komplisert, men vi gjør det enkelt for eksemplets skyld) skal annonsen vises i Google.

Hvorfor opplever mange da at de ikke ser annonsen sin i Google når de søker?

Grunnene til det er veldig mange. Vi har gjort en liten øvelse på kontoret og listet opp de vanligste grunnene til at du ikke ser annonsen din når du søker. Listen finner du nedenfor, men før det skal vi lære deg hvordan du egentlig skal sjekke annonsen din.

Google AdPreview tool

Tittelen er relativt selvforklarende. Vel, egentlig heter verktøyet Ad Preview and Diagnosis tool, men Google AdPreview tool som vi liker å kalle det er et verktøy som lar deg «forhåndsvise» annonsen din i Google. Dette verktøyet skal du bruke når du skal sjekke synligheten til din annonse i Google.

Hvorfor bruke AdPreview tool lurer du kanskje på? Grunnen er rett og slett å kunne utelukke de fleste av feilkildene vi lister opp nedenfor. Her stiller du rett og slett helt nøytralt uten historikk, geografisk lokasjon eller annet som påvirker søkeresultatet ditt i Google.

Så til det alle lurer på.

Grunner til at du ikke ser annonsen din i Google når du søker

Her er en liste over de vanligste grunnene til at du ikke ser annonsen din i Google når du søker:

  1. Det er ikke mer igjen på totalbudsjettet til AdWords kontoen.
  2. Kredittkortet som betaler for annonseringen er avvist.
  3. Det er ikke tilstrekkelig dagsbudsjett på AdWords kampanjen.
  4. Din ip-adresse er utenfor den geografiske målrettingen til AdWords kampanjen.
  5. Du søker på et søkeord som ikke er med i kampanjen.
  6. Du har søkt mange ganger uten at du har klikket på noen annonser.
  7. AdWords kampanjen har dårlig qualityscore på det aktuelle søkeordet.
  8. AdWords-kampanjen eller -annonsegruppen er inaktiv.
  9. Annonsen er ikke godkjent.
  10. Annonsen er ikke vurdert eller kvalifisert til visninger enda.
  11. Annonsegruppen til søkeordet har ingen aktive og godkjente annonser.
  12. Søkeordet er ikke godkjent.
  13. Landingssiden har innhold som ikke er godkjent for Google AdWords annonsører.
  14. Tidsplanlegging gjør at annonsen ikke skal vises til det bestemte tidspunktet du søker.
  15. Kampanjen har standard leveringsmåte og dagsbudsjettet strekker ikke til for visning på alle søk.
  16. Annonsen rangerer for dårlig til at den vises på førstesiden i søkeresultatet.
  17. Budet på søkeordet er ikke høyt nok til å få visning på søk.
  18. Annonsegruppen er pauset eller slettet.
  19. Søkeordet er pauset eller slettet.
  20. Språkinnstillingene dine stemmer ikke overens med innstillingene i AdWords kampanjen.
  21. Du søker fra en enhet (desktop, nettbrett, mobil) som AdWords kampanjen har utelukket.
  22. Basert på ditt bruksmønster anser Google det som mindre sannsynlig at du skal konvertere enn andre brukere.
  23. AdWords kampanjen har stanset i henhold til sluttdato.
  24. Du befinner deg på et sted som er utestengt geografisk fra annonseringen.
  25. Tidsplanlegging gjør at kampanjen ikke har startet enda.
  26. Søkeordet du bruker, og målretter på har for lavt volum til å generere visninger.

 

Som dere sikkert forstår er det mange potensielle grunner til at en annonse ikke vises. Dette var de første 26 grunnene som vi kom på. Det finnes også flere.

Noen tips til slutt

1. Ikke søk etter dine egne annonser. Høres kanskje merkelig ut? Men husk at annonsene dine er for kundene dine, ikke for deg. Dine søk og manglende klikk påvirker resultatene til kampanjen negativt. Velger du å klikke på annonsene betaler du per klikk for dine egne klikk.

2. Vil du likevel søke etter annonsene dine bør du bruke Google AdPreview tool. Med verktøyet kan du stille inn hvilken søkemotor (.no/.com/.se etc.) du vil søke med, hvor du skal befinne deg geografisk, hvilken språkinnstilling du skal ha og hva du skal søke etter. På denne måten er søkeresultatet nøytralt og uavhengig av historikk.

3. Trenger du hjelp? Det er flere som kan hjelpe deg. Vi i Semway hjelper gjerne til. Forøvrig tilbyr Google hjelp både i artikler og ved direkte kontakt via telefon.

Vi har også skrevet flere artikler om Google AdWords i vår blogg hvis du vil lese mer.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.