Publisert

Fra kommentarfelt til kunder – hvorfor community management er så viktig

Faglig påfyll

Eksempel på community management
I takt med at bruken av sosiale medier har skutt i været, har også terskelen for å ta direkte kontakt med bedrifter blitt lavere. Nå har det vokst frem et helt eget samfunn i kommentarfeltene, og community management er derfor et begrep alle bedrifter burde være kjent med!
Sofie Oline Wilberg Bilde

Sofie Oline Wilberg
Leder Sosiale Medier


Tiden da man kunne annonsere et produkt og la algoritmene gjøre resten, er forbi. I 2025 bør vi vel alle være way past that uansett, eller? Bedrifter som lykkes med markedsføring på sosiale medier, forstår viktigheten av å være tilgjengelig for kundene på tvers av kanaler. Dette er kjernen i community management, men hvordan kan du bruke det til å bygge relasjoner, øke engasjement og styrke merkevaren din i sosiale medier?

Hva er egentlig community management?

Community management handler om å være til stede, engasjere seg aktivt og bygge relasjoner med følgerne dine. Dette kan være alt fra å svare på kommentarer til å skape samtaler som engasjerer ditt publikum rundt merkevaren din. Men hva må du gjøre for at bedriften din skal drive god community management?

Det aller viktigste er naturligvis å følge med på, og engasjere deg i, det som skjer i feeden din og i kommentarfeltene dine. Slik kan du bygge relasjoner og tillit. Svar på spørsmål, engasjer deg i feedback (både positiv og negativ) og vis at du setter pris på tilbakemeldinger og engasjement.

Et annet viktig aspekt er å håndtere negativ feedback på en konstruktiv måte, og skape et trygt og positivt miljø rundt merkevaren din. Dette innebærer moderering, hvor du sørger for at kommentarfeltet forblir respektfullt og fri for mobbing.

En god moderator sørger for at det alltid er noen som følger opp, luker ut og i verste fall fjerner uønsket innhold i sine kommentarfelt.

Hvorfor er community management så viktig?

Community management er viktig for å bygge lojalitet til merkevaren, men det kan også være en ekstremt god måte å holde seg relevant. Klarer man å ha en gjenkjennbar tone, gjerne med litt snert, er sannsynligheten stor for at du blir lagt merke til og husket! Den organiske spredningen høster også svært godt av dette.

Fast food-kjeden Wendy’s er et klassisk eksempel på en bedrift som bruker en tydelig, småfrekk tone-of-voice. De roaster både konkurrenter og kunder på en måte som gjør dem uforglemmelige og skaper engasjement.

Wendy's med morsomme comebacks på Twitter
Wendy's med morsom tweet mot McDonald's
Konkurrenten McDonalds får på jevn basis harde slap-backs fra Queen Wendy
Wendy's med morsomme kommentarer på Twitter
Heller ikke Wendys / McDdonalds kunder er trygge

Hvordan jobbe med community management

Første steg for god community management er altså å legge en tydelig strategi for hvilken tone-of-voice, eller personlighet, du ønsker at din bedrift skal representere. De fleste bedrifter er vant til å ta stilling til dette i forhold til profil og identitet, men det er mange som ikke tenker over at kommentarfeltene er en forlengelse av dette. Og det er nettopp dette Wendys har løst perfekt. De bruker språket som et taktisk grep i sin merkevarebygging.

Så – tenk gjennom dette: Hvem vil dere være i sosiale medier? En ekspert som kommer med fagkunnskap? Jovial og likandes? Eller med snert, slik som Wendys? Det er mange roller man kan velge, så vær obs på å velge en tone-of-voice dere kan håndtere, stå inne for og ikke minst følge opp.

Man må være konsekvent og tro til sitt konsept når man moderer innhold. Her er NRK sterke og i likhet med Wendys tør de å være litt sassy:

NRK-nyheter med morsomme svar til kommentarfeltet sitt
Bilder lånt fra Ellen Karin Moen og Frida Ravna Rømo fra NRK Nyheter.

Hvordan bli en mester på community management?

Community management er en strategisk del av merkevarebygging som kan bygge lojalitet, engasjement og organisk vekst. Ved å være til stede, engasjere aktivt og ha en tydelig tone-of-voice, kan bedrifter skille seg ut og skape varige relasjoner med sitt publikum.

De mest suksessrike merkevarene bruker kommentarfeltet som en forlengelse av sin identitet og tilpasser seg kanalens kultur for å treffe målgruppen på riktig måte. Eksempler som Wendys og NRK viser hvordan en gjennomført strategi kan gi merkevaren en unik stemme og skape sterkere relasjoner med følgerne. Vær aktiv og konsekvent i interaksjonen med følgerne!

Prøv også å holde deg oppdatert på sjargongen og aktuelle temaer som trender i de ulike kanalene. De bedriftene som klarer å treffe godt på dette får veldig mye spredning og engasjement rundt det. Men det er en hårfin balanse – de som prøver for hardt blir dessverre fort slaktet også.

Community Management er så viktig, og vi ser stadig gode og gøyale eksempler på bedrifter som tør å gi det lille ekstra i kommentarfeltene. Det hyller vi! 👏🏼

Merkevarene som mestrer dette, blir ikke bare synlige – de blir en del av samtalen.

Vil du få mest mulig ut av din tilstedeværelse på sosiale medier? Vi hjelper deg med å nå riktig målgruppe gjennom effektive, betalte kampanjer. Kontakt oss for en uforpliktende prat!