Facebook konkurranseregler

Konkurranser på Facebook er populært. Det er en genial og enkel måte å markedsføre og skape engasjement til din bedrift i sosiale medier.

Det mange ikke vet er at Facebook har egne regler på akkurat dette. Dessverre ser vi ofte at reglementet blir brutt, noe som kan føre til konsekvenser for sidene som bryter spillereglene.

NewsSpamfeed

Lik og del sa du? Dette har gått sin farsott på Facebook. Vi er lei, Facebook er lei – og det er nok du også.  En slik oppfordring oppfattes som useriøs, slitsom og Facebook er rask med å kategorisere slike fraser som spam.

Resultatet er at Facebook straffer din bedriftsside med færre visninger og i verste fall kan de faktisk stenge ned hele siden, for godt. En side du gjerne har jobbet hardt for å bygge opp. You don’t want that.

Så – hvordan gå frem?

Det viktigste man bør merke seg er følgende:

  • Man skal etter Facebook-promotion guidelines fraskrive Facebook alt ansvar for konkurransen. Dette kan løses ved å legge inn følgende i tekstfeltet:«Konkurransen er på ingen måte sponset, administrert eller knyttet til Facebook.»
  • Du kan dele konkurranser fra en bedriftsside. Det er derimot ikke lov å bruke personlige profiler for å promotere en konkurranse. Eks: «Del innlegget for å vinne» eller «tag X for å vinne»
  • Du kan be om å legge igjen en kommentar på innlegget.
  • Du kan be folk sende en privat melding til din bedriftsside. (Anbefales ikke. Få tar seg uansett bryet med å gjøre det. Om det gjøres vil ingen legge merke til det = lite engasjement på både siden og noe som igjen fører til lite organisk (gratis) spredning)
  • Du kan bruke like-funksjonen som en tellemekanisme i en konkurranse. Eks: «Vi sikter mot 2000 følgere og trekker en vinner blant disse når vi når dette».

Hva vil vi?

Du må også gjøre deg noen tanker om hva du vil ha ut av konkurransen – hva er målet? Mange ønsker seg flere følgere for å utvide kundebasen sin og nå ut til flere. Ikke se deg blind på dette.

Si at du driver en blomsterbutikk og lodder ut en iPhone mot at folk følger siden din. Her kan du lett få tusen følgere. Tusen følgere som ikke kunne brydd seg mindre om blomstersalget ditt. De vil derfor ikke være relevant for deg når du i neste runde har knallpris på rosene dine.

En bedre fremgangsmåte er å spille på noe positivt knyttet til din bransje. Hvordan kan din bedrift gi kundene en merverdi av å følge dere? Setter du istedet opp en konkurranse hvor man kan vinne en flott bukett levert til en du er glad i vil dette skape et tettere og mer genuint forhold mellom bedrift og kunde. I samme slengen sprer du gleden til flere! Er det noe du kommer langt med i sosiale medier er det goodwill.

Vil du lese mer om Facebook’s retningslinjer finner du de her: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Trenger du hjelp til å utforme konkurranser for sosiale medier? Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes på Facebook eller andre digitale medier.

 

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.