Publisert

Generative Engine Optimalization (GEO) enkelt forklart

Faglig påfyll

Illustrasjon av teksten GEO (Generative Engine Optimization) med en liten robot som holder et forstørrelsesglass. Bakgrunnen er en futuristisk gradient i lilla og blå toner
Det har skjedd mye på SEO-fronten de siste månedene, og flere og flere begynner å snakke om optimalisering av innhold i henhold til AI, altså kunstig intelligens. Blant annet Google AI Overviews har nylig blitt et sentralt tema, men hvilke forhåndsregler må man egentlig ta for å tilpasse innholdet sitt til de nye funksjonene som har dukket opp?
Regine Dalen Birkeland Bilde

Regine Dalen Birkeland
SEO-spesialist


Hva er GEO?

GEO står for Generative Engine Optimization og er en ny type digital markedsføring som bygger på teknologi og kunstig intelligens. GEO ligner på SEO, men i stedet for å optimalisere for det tradisjonelle Google-søket, handler det om å optimalisere innholdet sitt for AI-modeller som ChatGPT, Google AI Overviews, Gemini og Claude. Målet er at disse AI-modellene enkelt og sømløst skal forstå innholdet ditt og dermed bruke det i svarene de gir brukerne sine.

Dersom man for eksempel søker etter «hva er SEO?» på Google så vil man nå med stor sannsynlighet få opp et AI-svar øverst i søkeresultatet som svarer på spørsmålet direkte uten at brukerne trenger å klikke seg inn til en nettside. Dette AI-svaret henter informasjon fra nettsider de ser på som relevante og troverdige. I tiden fremover vil flere og flere kjempe om å få være den som AI siterer og bruker som kilde i svarene sine.

Eksempel på hvordan AI-Overview fungerer i Google.
Eksempel på hvordan AI Overviews ser ut i Google

Hva er forskjell på SEO og GEO?

Den største forskjellen mellom SEO og GEO er hvem og hva du optimaliserer for:

SEO:

  • Her optimaliserer du for at søkemotorer som for eksempel Google og Bing skal kreditere innholdet ditt sånn at brukerne kan finne deg via søkeresultater.
  • Målet er å få gode rangeringer i søkeresultatene, klikk og legge opp et nettsted for teknisk SEO som sidelastingstid, mobilvennlighet og backlinks.

GEO:

  • Her optimaliserer du for AI-modeller som ChatGPT, Gemini, Claude og Google AI Overviews. Her er målet at disse skal bruke innholdet ditt når brukerne gjør et søk.
  • Fokuset her er at AI lett skal kunne forstå, tolke og hente ut informasjonen din på en oversiktlig måte, som er enkel for AI å konvertere og gjenfortelle.

Hvorfor er GEO så viktig akkurat nå?

Det er flere grunner til at GEO er i vinden for tiden, men det handler i hovedsak om alle de nye funksjonene som jevnlig kommer fra de ulike AI-modellene. Nå leverer AI-drevne søkemotorer ferdige svar direkte til brukeren, og henter innhold fra det de ser på som de beste kildene. Derfor bør man sikre at eget innhold er optimalisert på en måte som generative modeller forstår, og sikre at innholdet er presentert på en troverdig måte. Bedrifter som tilpasser seg til dette tidlig vil få et konkurransefortrinn, samtidig som GEO bygger videre på tradisjonell SEO og sørger for at merkevaren er tilstede i både klassiske søkeresultater og i de nye AI-genererte resultatene.

Abstrakt visualisering av et digitalt nettverk med lyslinjer og knutepunkter mot en bakgrunn av bylys om natten.

Hvordan fungerer GEO i praksis?

I praksis handler GEO om å strukturere og formulere innhold slik at generative søkemotorer enkelt kan finne, tolke og bruke det i sine svar. Dette innebærer blant annet å:

  • Skrive tydelig og presist
  • Bruke naturlig språk som tilpasses hvordan brukerne stiller spørsmål
  • Sikre at informasjonen støttes av troverdige kilder
  • Anvende strukturerte data, h-tags og metadata
  • Publisere oppdatert innhold iht. E-E-A-T (Ekspertise, Erfaring, Autoritet, Troverdighet)
  • Ha fokus på teknisk SEO

Vil GEO erstatte SEO?

Til tross for at det har vært mye blest rundt GEO og AI, så vil ikke tradisjonell SEO nødvendigvis forsvinne. Selv om AI-svar og AI Overviews blir mer vanlig, vil brukerne fortsatt bruke vanlige søkeresultater når de vil sammenligne kilder, lete etter visuelle elementer eller trenger å navigere direkte til en spesifikk nettside.

Dette betyr at det ikke nødvendigvis er sånn at GEO vil ta over for SEO, men at det kan være fint å ha en tilnærming til begge deler. Mye av det man gjør på GEO vil være overlappende med tiltak som også er bra for tradisjonell SEO, så da kan man til og med slå to fluer i én smekk.

Om du vil høre mer om GEO, SEO eller andre AI-relaterte spørsmål kan du kontakte oss her.