Site icon Semway

Er genererte søkeresultater bra?

Et skjermbilde av Google Search Generative Experience på en mobil på et søk etter "hiking backpacks for kids".

Fremtidens søkeopplevelse?

Eksperimentet SGE, som Google kaller det, er enn så lenge kun tilgjengelig for noen få, og vil la brukere kunne stille spørsmål naturlig i samtalemodus, lage kreative ideer og raskt få oversikt over et emne, med lenker til relevante resultater.

Tidligere har lignende nyheter som talesøk og BERT hatt en ganske liten effekt på oss i hverdagen. Talesøk er ikke like mye brukt som vi trodde og BERT var kanskje noe forbrukere ikke visste noe særlig om. Men SGE vil derimot være ganske synlig hos alle som søker i Google.

Hva betyr det?

For SEOere, nettsideredaktører og andre som bryr seg om rangeringer i søkeresultatet kan dette bety færre klikk inn til nettsider og en ny måte å jobbe med nettsideinnhold på.

For forbrukere kan SGE endre hvordan du søker, henter inn informasjon eller kjøper produkter. Det vil kunne gi mer presise og relevante svar på spørsmål, og vil la forbrukere ha mer interaktive og naturlige samtaler når de søker.

For merkevarer kan dette bety en endring i hvordan en tilnærmer seg målgruppen. Merkevarer må være mer bevisste på kvaliteten og originaliteten til innholdet de produserer.

Førsteinntrykk

Selv om SGE ikke er tilgjengelig i Norge helt enda har vi gjort oss opp noen tanker:

En produktsammenligning i nye SGE for «bluetooth speaker for a pool party».

Viktigheten av originalitet og autoritet

Bedrifter bør derfor legge til forfatternavn til artiklene sine, om de ikke allerede har gjort dette.

For å oppsummere, er det avgjørende å fortsatt følge tradisjonelle SEO-prinsipper. Dette sikrer at nettstedet ditt er optimalisert for søk, tiltrekker trafikk fra søkemotorer og engasjerer organiske brukere.

Exit mobile version