I forbindelse med et jubileumsår og 10-års markering for Semway, reiste alle ansatte på tur til Dublin i slutten av august i år. I løpet av turen fikk vi besøke hovedkontoret i Europa til et av verdens største selskaper, nemlig Google.
Kontorlokaler i godt selskap av andre store tech-selskaper
Googles hovedkontor i Dublin består av hele fem bygninger, i tillegg til at de også er i en prosess med å bygge to Google-bygninger til. Kontorene ligger sentralt til i Dublins tech-område ved Grand Canal Rock. Det er i dette området andre store selskaper også holder til.
Antall ansatte i selskapet vokser hver måned og Dublin-kontoret har i dag ca. 7 000 ansatte, der om lag 4 000 er såkalte «Googlers», mens de resterende 3 000 jobber innenfor blant annet salg, økonomi, HR og juridisk. Google har et stort mangfold, der de ansatte er fordelt på ca. 70 nasjonaliteter med 75 forskjellige språk. I tillegg jobber salgsteamet med kunder i over 100 markeder verden over.
En varm velkomst med en god smakebit av Google
Da vi ankom besøkssenteret, ble vi møtt av Steffen Kalve og Mia Bruce fra Google. De tok oss med inn i et av de totalt fem byggene hvor vi ble møtt med en varm velkomst. Den første trappen opp til bygget ønsket oss i Semway velkommen med teksten «Welcome Semway to Google, Ireland» sirkulerende på hvert trappetrinn i Googles egne farger. Neste trapp lenger inn i bygget hadde samme oppsett, men her var det navnene til alle de ansatte som sirkulerte på hvert trappetrinn. Videre prydet Semway-logoen alle skjermene som hang langs veggene i lokalet. Med god synlighet i lokalene følte vi oss veldig velkomne.
Besøket startet med at vi fikk en omvisning i to av byggene. Her fikk vi en liten smakebit av hvordan det er å jobbe hos Google og hvordan de ansatte har det på jobb. Med blant annet et eget velværesenter med basseng og treningssenter, gratis mat til alle ansatte og egne utstyrsbanker som gir friheten til å plukke fritt blant det utstyret man trenger, er de ansatte godt ivaretatt i selskapet. Hele området ga oss en campus-følelse med kreative arbeidsområder, mikrokjøkken rundt hvert hjørne og morsomme temarom, slik at de ansatte kan koble av og fremme innovativt arbeid.
Faglig påfyll av maskinlæring
Etter en god omvisning i lokalene ble vi henvist til et auditorium for faglig påfyll. Der lå det klart skrivebøker til alle ansatte med inngraverte initialer på omslaget. Produktspesialist for automatisering, Clara Griesmayer, tok den første økten oss gjennom viktigheten av maskinlæring og hvordan vi kan bruke det aktivt for å nå de rette menneskene på en smart måte i søkemotorannonseringen. Presentasjonen hennes ga oss ny lærdom, samtidig som vi fikk bekreftet at vi i dag jobber etter den samme metoden som Google anbefaler.
Opplæring i effektiv annonsering på YouTube
I dagens andre økt for faglig påfyll fra Google, fikk vi opplæring av Kamil Tavas fra YouTube. Han tok oss gjennom hvordan vi kan jobbe med YouTube for branding og YouTube for action i forbindelse med videoannonsering. Fokuset lå på hvordan vi kan bruke video på en effektiv og lønnsom måte, og hvordan vi kan lage tilpasset materiale. I tillegg til at vi fikk god innsikt i dette, er også Google behjelpelige med å lage gode videoannonser for oss, slik at vi sparer oss selv og kunden våre for både tid og ressurser.
Det ble et fint og lærerikt besøk hos Google som ga oss god innsikt og nye opplevelser. Mens vi var på jubileumstur i Dublin, fikk vi i tillegg til besøket hos Google, dra på besøk til Facebook sine kontorer. Ønsker du å lære mer om hvordan vi i Semway jobber med Google sine plattformer og hva vi gjør for kundene våre, er du velkommen til å ta kontakt med oss.