Den siste uken i august var vi i Dublin, der vi blant annet besøkte Facebook sitt Dublin-kontor. Kontoret er det største i verden etter hovedkontoret som ligger i Silicon Valley i USA. Bare i Irland har de mer enn 4000 ansatte med over 50 ulike nasjonaliteter, fordelt på 50 ulike avdelinger og fagfelt. Med en variasjon av erfaringer bringes alle sammen og gjør Facebook til et helt unikt arbeidssted, der folk får muligheten til å vokse og tilegne seg ny kunnskap.
Kontor i hjertet av Dublins tech-område
Rett ved Grand Canal Dock ligger Facebook sitt kontor, i hjertet av Dublins tech-område. Ofte også kalt Silicon Docks, inspirert av Silicon Valley – grunnet beliggenheten der alle de større high-tech bedriftene har sine europeiske hovedkontorer. I det samme området ligger også Google, Pinterest og LinkedIn, samt mange andre av verdens største bedrifter.
En guidet tur gjennom kontorets spennende landskap
Vi ble møtt av Axel Strelow som er Strategic Partner Manager for Norden. Besøket begynte med at vi fikk en omvisning i de store lokalene som brer seg over flere etasjer. Interaktive skjermer med ulike muligheter og spennende løsninger var fordelt på flere områder i lokalene. Etasjene er preget av de ulike fagavdelingene med spesialrom som de ansatte kan benytte seg av. Grafikkrom, der de ansatte kan jobbe med kreative prosjekter, vegger dekket av Lego, og interaktive rom der kunder og besøkende blir vist de ulike funksjonene av Facebook sine tilbud og alternativer.
De ansatte i Facebook lever i et yrende miljø med mange valgalternativer, og med minikjøkken, eller «micro kitchens», rundt hvert eneste hjørne, har de ansatte tilgang til et bredt utvalg av drikkevarer og snacks til alle døgnets tider. Lokalet har i tillegg en stor kantine som serverer måltider tre ganger om dagen. De ansatte har også frihet til å kunne velge hvordan de arbeider best. Med sofaer og stillerom fordelt på de ulike etasjene, gjør de det enkelt for de ansatte å velge den arbeidsmåten som gjør at de kan yte best mulig. Det er også mulig å gå på tredemølle mens man jobber for å holde kroppen og beina i bevegelse.
Facebook er i stadig utvikling med nye oppdateringer og funksjoner
Facebook har mange produkter under paraplyen sin og har gjennom årene kjøpt opp andre store firmaer som har blitt en del av Facebook sitt univers. Blant annet Instagram, WhatsApp og Oculus VR. De bruker mange ressurser på å hele tiden utvikle seg, og slipper nye oppdateringer i alle sine apper og verktøy månedlig. Stories har blant annet tatt over en stor del av hvordan vi bruker og interagerer med sosiale medier i dag. Facebook Stories, Instagram Stories, Messenger Stories, WhatsApp Stories gjør at vi blir mer og mer vant til å dele innhold i sosiale medier ved bruk av korte videoer.
Instagram Story School
Etter omvisningen ble vi introdusert for Mimi Vasconcelos E Sousa som er Strategic Partner for Facebook og Instagram. Hun tok oss gjennom Instagram Story School og viste oss blant annet noen tips til hvordan vi kan gjøre bilder og videoer i stories enda bedre og morsommere med noen enkle funksjoner. To interessante tips som vi tok med oss videre etter besøket var hvordan vi kan få regnbuefarget tekst og hvordan vi kan bruke live-funksjonen på kameraet til å lage en boomerang.
Hvordan få fargegradering på tekst i stories:
- Åpne Instagram-appen
- Gå inn på kameraet i appen som når du skal legge til noe i stories. Ta et bilde eller en video, eller velg fra kamerarullen din.
- Skriv inn den teksten du ønsker.
- Marker hele teksten. Når det er gjort beveger du den ene markøren på teksten mens du holder inne på en av fargene. Et nytt panel med hele fargeskalaen vil dukke opp. Velg farger med den ene fingeren mens du drar markøren over bokstavene slik at fargene endrer seg.
- Marker hele teksten på nytt og repeter for å endre farger igjen. Du vil da kunne få ulike farger og graderinger på hvert ord.
Hvordan lage boomerang av et bilde tatt med live funksjon:
- Åpne kamera-appen på telefonen din
- Sett på «Live» funksjonen som du finner øverst i midten på skjermen (det ser ut som en sirkel med flere sirkler rundt, der den ytterste sirkelen er prikket – denne skal være på og vises i gult når den er aktivert).
- Ta et bilde når «Live» er valgt.
- Gå deretter inn på Instagram og videre til kamerafunksjonen for å legge til en ny story. Velg bildet du tok fra kamerarullen.
- Ved å trykke «hardt» midt på skjermen vil bildet gjøres om til en boomerang.
- Nå har du en boomerang du kan bruke til stories, der du også kan du legge til tekst, filter eller gjøre andre endringer som vanlig.
I tillegg til et besøk hos Facebook mens vi var i Dublin på jubileumstur, dro vi også på et besøk til Google sitt hovedkontor for Europa. Ønsker du vite mer om hvordan bedriften din kan bruke stories og andre sosiale kanaler, ta gjerne kontakt med oss.