To ganger i året holdes konferansen BrightonSEO i England for en gruppe spesielt interesserte innenfor digital markedsføring. Likt som tidligere år har en representert gruppe fra Semway vært i Brighton for å få faglig påfyll innenfor SEO-faget. Å være med på dette gir oss forbindelser rundt om i verdenen og gir oss en trygghet i at vi kan faget vårt godt! Dette er noe av det vi tok med oss videre.
Men først, hva er BrightonSEO?
Som mange andre ideer ble BrightonSEO startet etter en samtale i en pub, noe som de ikke akkurat prøver å skjule. Konferansen er et heldagsarrangement med foredrag og læring for bransjen innen søkemotoroptimalisering med over 4000 besøkende.
De har nå vokst til å bli en av de største digitale markedsføringskonferansene i verden, med et mål om å starte samtaler og dele idéer fra hvert aspekt innenfor bransjen. Sett bort ifra en fin lokasjon rett ved stranden i den populære kystbyen, er det de mange kjente profilene innen bransjen og innsiktene de kommer med som drar oss tilbake hvert år.
Dette tok vi med oss videre fra konferansen
Det ble holdt mange forskjellige foredrag i løpet av konferansen, og det ble snakket om hvert eneste aspekt rundt søkemotoroptimalisering. Google oppdateringer, lokale søk, og spesifikke tekniske løsninger var noen av områdene som ble drøftet om av personer med lang erfaring og suksess innen bransjen. Det at vi selv har tenkt på mye av det vi hørte på, ga oss en bekreftelse på at vi ligger et steg foran de fleste når det kommer til digital markedsføring og søkemotoroptimalisering.
Fremtiden til SEO
Greg Gifford, en av de største profilene innen SEO verdenen, startet i Auditorium 1 med å fortelle om «entities» og om hvordan dette kan gjøre lokalt søk enda viktigere enn det er i dag. Entities kan være et vanskelig fagbegrep å forstå, men om man søker «skobutikk i Oslo» i en søkemotor, er «skobutikk» og «Oslo» to forskjellige entiteter mens «i» er forholdet mellom disse to entitetene.
De seneste patentene og oppdateringene til søkemotoren handler om hvordan «entities» kan forstås bedre, noe som kan bety at man derfor bør følge mer med på dette. Videre, med talesøk, mobile first indeksering og lokalt søk, vil søkemotorer ved bruk av «entities» bli smarte nok til å kunne svare på hvilken som helst oppgave med et veldig nøyaktig svar.
«Pay more attention to what’s going on in local search, because that’s where the rest of search is heading»
– Greg Gifford på BrightonSEO konferansen september 2019
Videre ble det nevnt hvor viktig lokalt søk er og hva som spesifikt var viktig å fokusere på; som at anmeldelser vil spille en større rolle, i tillegg til hvilken grad de var besvart av bedriften rett etter at de var lagt inn. Dette er noe som vi allerede har fokusert en del på i innlegg om både bedriftsoppføringer og Apple Maps som utfordrer Google Maps.
SEO innebærer å jobbe for de små detaljene og se det store bildet
Utover dagen ble det i tillegg til rent tekniske elementer, som hvordan man kan gå ned til millisekunder i sidelastningstid på en nettside, bydd på læring og innsikt for de som også jobber innen betalt trafikk og strategi. Det var derfor perfekt at vi i Semway hadde med folk fra forskjellige avdelinger for å styrke det tverrfaglige samarbeidet.
En forståelse for SEO er også viktig for bedriftens andre fagfelt
SEO kan påvirke hele bedriftsmodellen til en hvilken som helst bedrift, og det er derfor viktig for både rådgivere og prosjektledere å forstå bransjen. Spesielt har de som jobber med betalt søk mye å hente fra å samarbeide med en SEO avdeling.
«Simple is smart, complicated is stupid»
Dette var tittelen på kveldens siste foredrag og keynote fra Dave Trott. Kjent som en prisvinnende direktør innen reklame, nevnte han selv at han ikke jobber så mye med søkemotoroptimalisering. Likevel hadde han mange innvendinger om ord og uttrykk, og at det er viktig å holde det enkelt og på kundens språk.
Trott viste frem et klipp av stand-up komiker George Carlin sitt nummer om «soft language», et uttrykk myntet av Carlin brukt til å beskrive uttrykk som skjuler virkeligheten. Med alt av nye termer innen forskjellige bransjer, er det enkelt å miste grepet om hvordan man enkelt kan kommunisere med kundene sine.
I tillegg til utvikling av språk, er det også store utviklinger i teknologien. Med nye teknologier og medier der man kan markedsføre mot kunden, er det blitt flere og flere av disse «entities», som ble nevnt tidligere i seminaret. Av alle «entities» er det én som aldri blir borte, nemlig kunden.
Les mer om hvordan vi jobber med utvikling av nettsider.
Var det verdt å dra?
Dette seminaret ga oss alle en bekreftelse på at vi er der vi skal være med tanke på fag. Vi forstår likevel viktigheten av å dra på slike arrangementer både i og utenfor Norge for å kunne holde oss oppdatert for kundene våre.
I tillegg er det viktig å være mottagelig for ny informasjon, samtidig som man kan bygge på andre idéer. Dette vil hjelpe oss å bedre kunne forstå våre kunders kunder og igjen være med på å løfte profesjonaliteten til begge parter.
Ønsker du å vite mer om hvordan din bedrift kan jobbe med SEO for å få en økt rangering i søkeresultatet, ta kontakt med oss.