Dersom en bedrift ønsker å være synlig på søk som blir utført av brukerne sine, er det viktig å utnytte seg av de mulighetene som finnes. Når det kommer til bedriftsoppføringer er det ikke så mange som tenker på Apple Maps som en plattform det er verdt å investere tid i. Dette kan fort endre seg da Apple tilsynelatende har valgt å ta opp kampen mot Google Maps etter å ha ligget etter i flere år.
Apple Maps hadde tydelige unøyaktigheter, utelatelser og feil
Apple Maps ble introdusert sammen med iOS 6 oppdateringen i 2012 og skulle i utgangspunktet utfordre Google Maps. Dette gikk ikke helt etter planen da data fra en tredjepart gjorde det umulig for dem å holde seg oppdatert på nye kart og bedriftsoppføringer. Tim Cook, administrerende direktør i Apple, gikk ut og beklaget dette. Siden den gang har Google Maps vært den mest brukte plattformen for bedriftsoppføringer og lokale søk.
Lokale søk gir brukerne informasjonen de trenger i et område
Søk som omhandler informasjon om et spesifikt område, er et lokalt søk. Dette kan eksempelvis være «pizza nær meg» eller «pizza i Oslo». Dette er et av de vanligste søkene som blir gjort og er derfor veldig relevant for markedsførere og bedrifter. Nå som flere brukere er på mobil, betyr det at det blir stadig viktigere å tilpasse seg disse brukerne. I følge TechJury er 52.2% av all nettsidetrafikk i 2018 generert av mobiltelefoner, noe som er en oppgang fra 50.3% året før. Google ønsker derfor å imøtekomme dette ved å gjøre søkeresultater så mobilvennlige som mulig.
Noe av det seneste Google har gjort er å starte med Mobile-first Indeksering. Dette vil si at mobilversjonen av en nettside blir brukt for indeksering og rangering, og ikke desktop-versjonen. Dersom din nettside ikke er klargjort for Mobile-first Indexing enda, så vil desktop-versjonen indekseres. Det er derfor enda viktigere nå å ha en mobilvennlig nettside.
Klare fordeler ved å oppdatere bedriftsoppføringen
Om bedriften din har en fast lokasjon er det viktig å tenke på hvordan brukerne dine finner deg. Google sier at søk som inneholder frasen «nær meg», har vokst med 500% siden 2015 frem til 2017 – og da kan vi tenke oss hvor mye det har vokst frem til 2019. Det handler ikke så mye om å finne et spesifikt sted, men nå mye mer enn før, å finne en ting, noe å gjøre i et område eller noe rundt et emne. Det er derfor viktig å være så godt synlig som mulig for at brukerne skal finne bedriften din når de utfører søk i kart.
I tillegg til dette vil, ifølge Google, 76% av brukere som søker lokalt på mobil besøke lokasjonen innen én dag, og 28% av de samme søkene vil ende i en transaksjon.
Think With Google
Vi har tidligere skrevet om bedriftsoppføringen i Google og viktigheten av å holde denne aktiv. Videre er det mange tiltak man kan gjøre for å være synlig i lokale søk. Alt fra lokal linkbygging, konsekvente bedrifts opplysninger over alle plattformer, bildebruk og Google My Business. Likevel er det mange som ikke tenker på andre bedriftsoppføringer.
I Apple Maps må man selv gå inn for å redigere bedriftsoppføringen i plattformen Maps Connect, noe som kun vil gjelde brukere av Apple sine tjenester. Ved å ikke gjøre dette, kan man gå glipp av en stor og viktig gruppe brukere.
Det er veldig lett å kun forholde seg til Google sine kart, noe som kan være rettferdiggjort med tanke på hvor mange brukere som forholder seg til denne fremfor andre plattformer. Ifølge Apple World, er 67% av smarttelefonbrukere i USA brukere av Google Maps, mens kun 11% er brukere av Apple Maps. Tenker på at Apple Maps er ferdig installert på alle nye iPhone-modeller, gir det mer mening å bruke mer tid på Apple sine løsninger for å nå nye brukere enn det som er gjort tidligere.
Nye funksjoner i Apple Maps utfordrer Google sine kart
Det gjøres stadig nye oppdateringer i Google My Business, mens i den nye oppdateringen til iOS 13, har Apple introdusert noen nye funksjoner som skal kunne ta opp kampen mot Google sine kart. Den nye versjonen av Apple Maps vil ha mange av de samme funksjonene som Google Maps allerede har, som å kunne lagre favorittsteder i lister og dele listene med andre brukere. Men en stor nyhet i Apple sin nyeste oppdateringen, er lansering av en egen versjon av «street view» som vil bli kalt «look around».
Det har blitt sagt at denne kan bli bedre enn Google Maps sin versjon, med en mer brukervennlig navigering, bilder med høyere oppløsning og navn på steder som vil gjøre det lettere å få mer informasjon om et spesifikt sted. Det kommer naturlig nok til å ta tid før dette blir lansert i markeder utenfor USA, men det er fortsatt nevneverdig at Apple har lagt inn en innsats for å fornye og markere seg selv opp mot Google.
Er Apple Maps viktig for min bedrift?
Google tilbyr fortsatt mer spesifikk data, som hvor lang ventetid det er på forskjellige steder og om hvor opptatt en butikk er på et bestemt tidspunkt. Likevel kan Apple Maps være et tilskudd til bedriftsoppføringer da Apple Maps er, ifølge The Telegraph, brukt tre ganger så mye som Google Maps på både iPhone og iPad. I tillegg er det nevneverdig at brukere på en iPhone vil måtte gjøre et klikk mer enn samme brukere som benytter seg av Apple Maps, da man fysisk må åpne appen til Google. Med Siri og Apple sin egen tale kommando er det mer naturlig for brukere av iPhone, å bruke Apple Maps.
Selv om det, per i dag, er en plattform som er klart mest brukt og viktigst i forhold til bedriftsoppføringer, vil det kunne være lønnsomt å også inkludere bruken av Apple Maps, da en med dette kan nå en ny målgruppe og dermed øke antall brukere som søker lokalt etter bedriften din.
Har du spørsmål eller trenger hjelp med bedriftsoppføringen din, er du velkommen til å ta kontakt med oss.