Site icon Semway

6 gratis SEO-verktøy og hva du kan bruke dem til

person hender holder en telefon omringet av diverse ikoner

Bla deg gjennom blogginnlegget fra start til slutt eller hopp direkte til et spesifikt verktøy her:

Gratis SEO-verktøy

  1. Google Search Console
  2. Google Analytics 4
  3. PageSpeed Insights
  4. Google Business Profile
  5. Google Trends
  6. Google Keyword Planner

Betalte SEO-verktøy

  1. SEMrush
  2. Screaming Frog
  3. Keyword Tool

 

1. Google Search Console

Google Search Console (GSC), tidligere kjent som Google Webmaster Tools, er et gratis verktøy som hjelper deg med å forstå hvordan Google ser på nettstedet ditt. Det gir deg tilgang til viktig informasjon som hvordan søkemotoren indekserer nettstedet ditt, samtidig som at det varsler om eventuelle feil eller problemer som kan påvirke synligheten. Ved å bruke dataene og innsikten som tilbys, kan du optimalisere nettstedet ditt for søkemotorer, oppdage eventuelle problemer tidlig og forbedre brukeropplevelsen.

Skjermbilde av ytelse i Google Search Console.

Noe av det du kan bruke Google Search Console til:

2. Google Analytics 4 (GA4)

Google Analytics 4 (GA4) er den nyeste versjonen av Google Analytics, og er et analyseverktøy som gir deg detaljert innsikt i besøkendes atferd på nettstedet ditt. Med data du får fra GA4 får du verdifull innsikt som kan hjelpe deg med å forstå målgruppen din og forbedre nettstedet ditt.

Noe av det du kan bruke Google Analytics 4 til:

Skjermbilde fra Google Analytics.

3. PageSpeed Insights

PageSpeed Insights gir deg innsikt i hastigheten og ytelsen til sidene på nettstedet ditt, på både mobil og desktop. Verktøyet analyserer hvordan en side laster, identifiserer potensielle ytelsesproblemer og gir forslag til forbedringer, noe som gir mulighet til å forbedre brukeropplevelsen og redusere fluktfrekvensen.

Noe av det du kan bruke PageSpeed Insights til:

Skjermbilde av resultater for et nettsted på PageSpeed Insights.

4. Google Business Profile

Google Business Profile (GBP), tidligere Google My Business, er et gratis verktøy som gir deg muligheten til å administrere og kontrollere hvordan bedriftens informasjon vises i Google-søk og Google Maps. Verktøyet hjelper deg med å øke synligheten ved lokale søk, administrere bedriftsinformasjon, samhandle med kunder, bygge omdømme og generere trafikk og salg. Dette er en viktig ressurs for både små og store bedrifter som ønsker å bli funnet av potensielle kunder på nettet generelt.

Noe av det du kan bruke Google Business Profile til:

Skjermbilde av Semway sin kartoppføring i Google Maps.
Skjermbilde av bedriftsoppføringen for Semway i Google.

Google Trends er et verktøy som gir innsikt i søketrender i Google. Dette gir deg muligheten til å utforske og analysere hvordan søkeord og søkefraser har utviklet seg over tid, samt sammenligne populariteten til ulike søkeord og fraser.

Noe av det du kan bruke Google Trends til:

Skjermbilde fra Google Trends ved bruk av Google-verktøy som eksempler.

6. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er et verktøy som tilbys av Google Ads, Googles plattform for annonsering. Keyword Planner er designet for å hjelpe med å finne relevante søkeord og søkefraser for bedriften din med estimater på månedlig søkevolum.

Noe av det du kan bruke Keyword Planner til:

 

Disse seks gratis SEO-verktøyene er uvurderlige ressurser for å hjelpe deg med å forstå, optimalisere og forbedre ytelsen til nettstedet ditt i søkemotorene. Ved å utnytte disse verktøyene riktig, kan du øke synligheten din, tiltrekke mer organisk trafikk og oppnå bedre resultater, uten å måtte investere i dyre SEO-verktøy.

3 betalte SEO-verktøy for deg som ønsker å ta SEO til neste nivå

I tillegg til gratis verktøy, ønsker vi også å nevne tre betalte verktøy som er uvurderlige i arbeidet med SEO for nettstedet ditt.

1. SEMrush

SEMrush er en omfattende programvareplattform som gir deg et bredt spekter av verktøy og funksjoner for å analysere og forbedre den organiske synligheten. Dette innebærer å identifisere og løse tekniske SEO-utfordringer og å finne de mest effektive søkeordene for innholdsproduksjon og optimaliseringer.

Noe av det du kan bruke SEMrush til:

Skjermbilde av dashboard i Semrush.

2. Keyword Tool

Keyword Tool er et nettbasert verktøy som blant annet brukes til søkeordsanalyser. Verktøyet genererer en liste med søkeord og søkefraser relatert til en gitt kategori eller søkeord og gir innsikt i deres popularitet, relevans og trend.

Noe av det du kan bruke Keyword Tool til:

Skjermbilde av søkeresultat på «søkemotoroptimalisering» i Keyword Tool.

3. Screaming Frog

Screaming Frog SEO Spider, ofte omtalt som bare «Screaming Frog,» er en avansert programvare for SEO som brukes til å analysere nettsider for tekniske SEO-utfordringer og gi innsikt i nettstedets struktur.

Noe av det du kan bruke Screaming Frog til:

Skjermbilde av Screaming Frog.

Å mestre SEO er avgjørende for å oppnå god organisk synlighet i søkemotorene, der de riktige verktøyene kan gjøre jobben betydelig enklere og mer effektiv. Utnytt potensialet i disse SEO-verktøyene for å analysere, tilpasse og forbedre din digitale tilstedeværelse, og se nettstedet ditt nå nye høyder i de organiske søkeresultatene!

Exit mobile version