Site icon Semway

SEO + TikTok – Google er ikke lenger størst

Overraskede fagspesialister

SoMe- skiftet

Tenker vi tilbake i tid er det mye som har forandret seg med sosiale medier. Det som fungerte før fungerer kanskje ikke i dag. Private brukere kan også merke en forskjell der man ikke får like mye respons som tidligere, eksempelvis på Instagram. Dette gjorde at vi satte oss ned og så nærmere på hvordan bruken av sosiale medier har endret seg.

Under pandemien så vi en økning i alle typer trafikkanaler. Private brukere søkte generelt mer på nettet, og fortsatt er det flere vaner som henger igjen.

Økt bruk av SoMe kanaler og søk i TikTok

Det mest populære nettstedet i fjor var, i lengre perioder, TikTok. Når vi ser at det er så mange brukere på denne kanalen er det negativt å ikke ha en tilstedeværelse.

Googles senior visepresident Prabhakar Raghavan delte at de virkelig ser på dette som en risiko, og bemerket at:

“In our studies, something like almost 40% of young people, when they’re looking for a place for lunch, they don’t go to Google Maps or Search. They go to TikTok or Instagram.”

Techcrunch

Med hundrevis av millioner av søk som utføres hvert minutt via Googles apper er dette et betydelig volum. Hvis TikTok og Instagram spiser på det, kan det ha store implikasjoner, og ikke bare for Google selv, men også for merkevarer som ønsker å komme i kontakt med yngre målgrupper og maksimere den digitale synligheten.

Hvorfor jobber vi med SEO?

Dette leder oss over til SEO, et fagfelt der vi kan påvirke hvordan kunder finner merkevarer og hvordan nettsider får trafikk fra søkemotorer.

De fleste tenker nok mest på Google når man hører SEO, men når vi jobber med SEO ønsker vi også å påvirke hvordan andre søkemotorer som Bing, Youtube, Pinterest, finn.no og andre forstår nettsider. Samtidig ønsker vi å hjelpe forbrukere å finne frem til relevant innhold etter hva de søker etter.

TikTok har en egen søkemotor, som lar brukere søke og finne relevant innhold. Her kan vi derfor, i likhet med tradisjonell SEO, optimalisere videoer og profiler for å rangere høyere på TikToks resultatsider etter at noen har gjort et søk.

Eksempler på hvordan sosiale kanaler indekseres og vises i Google-søk.

Innhold fra twitter kan indekseres da Twitter betaler Google for at det skal skje. Innhold fra Facebook, Instagram og Tiktok kan også indekseres. Mye av dette testes i Google Discover (Google sin egen app), der TikTok-videoer vises i karuseller. Teoriene er at dette testes mer i selve søkemotoren etter hvert. Infinite scroll og bilde/video karuseller viser også antydninger til at Google vil herme etter sosiale medier.

TikTok som søkemotor og konkurrent av Google

Google sitt oppdrag har hele tiden vært å være den som gir det beste svaret. Etter at det har kommet flere gode svar til alle slags spørsmål som skrives inn i søkemotoren, er mye av fokuset til Google nå heller rettet mot:

Google vet de må bevege seg med tiden og at brukere ikke lenger kun går til Google for informasjon. Nå får brukere informasjon fra mange forskjellige steder.

Forbrukere får også informasjon på mange forskjellige måter. Mange av endringene vi ser i Google, spesielt i løpet av de siste årene, er en refleksjon av dette.

Det er ikke bare det at Google leder an disse endringene. De må også tenke på det som skjer med utvikling av enheter og kulturelle endringer for det som skjer i den virkelige verden – både med brukere og med enheter.

Google har derfor kommet med ulike algoritmeoppdateringer og funksjoner i søkemotoren sin, som: Mobile first indexing, BERT, CWV, og andre funksjoner som ultimate scroll på mobil.

Det er her samspillet mellom SEO og TikTok kommer inn. Det krever også at bedrifter vurderer seg selv og bestemmer:

Informasjonen kan godt være litt annerledes fordi du kommer til å ha et annet budskap til et publikum på Tik Tok, enn når du for eksempel lager en annonse i VG. Det vil være et annet budskap og et annerledes bildespråk. Men merkevaren din bør fortsatt komme gjennom uansett hvilken kanal du er på.

Hvordan jobbe med SEO på TikTok

1. Finn de riktige søkeordene

For å finne de riktige søkeordene man bør bruke er det lurt å gjøre en søkeordsanalyse. Denne analysen bør samle inn søkeord som har:

Når du skal gjøre denne søkeordsanalysen kan du bruke betalte verktøy som Semrush, Ahrefs og Moz, eller gratis verktøy som KeywordTool og google sitt eget søkeresultat.
Google sine egne søkeresultater er et godt verktøy for å enkelt kunne finne andre relaterte søk og spørsmål som brukere leter etter informasjon på.

2. Bruk søkeordene i videoene dine

Når du har samlet opp en liste med søkeord du vil være synlig på, er neste steg å lage innholdet. Dette innholdet bør også svare på søkeintensjonen til de som søker.

3. Bruk god praksis når du publiserer

Noen av spørsmålene som ble stilt:

Er TikTok bare en trend?

Sosiale medier vil alltid endre seg men det er mye som tyder på at Tik Tok er kommet for å bli. Ser vi på antall brukere og hvor stort potensiale det er for å få synlighet mener vi at det er verdt å gi det en sjanse.

Hvordan finner man søkeord som er store på TikTok?

Søkeord som brukes på Tik Tok finner man i søkebaren inne i verktøyet. Her kan man søke seg inn i en nisje og se hva som har trendet mest, hvilke hashtags som er brukt oftest og mer. Det er få verktøy som viser akkurat søkevolum på samme måte som søk i Google.

Hvordan måler man effekten av TikTok?

Det er vanskelig å måle effekten av Tik Tok. Har du over 1000 følgere kan du legge inn en link i profilen din som du kan tracke. Utenom dette vil det være nyttig å se på andre KPIer som direkte trafikk og antall søk etter hashtags som brukes i Tik Tok kanaler.

Hva er eksempler på hvordan TikTok brukes som søkemotor?

Det er flere måter å få relevant innhold fra Tik Tok gjennom søkefunksjonen. Man kan blant annet bruke søkemotoren til Tik Tok for å finne ny musikk, inspirasjon til nye produkter, restauranter, butikker og informasjon om steder.

Er du interessert i å vite mer om digital markedsføring og når vårt neste webinar blir?

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få en påminnelse!

Exit mobile version