Formålet med Facebook er å gi folk muligheten til å ha kontakt og dele innhold på tvers av landegrenser og språk. Kanalen har med tiden også blitt en informasjonkanal bestående av nyheter, trender og reklame, selv om den viktigste faktoren for mange er å holde kontakten med venner og familie.

Hvorfor Facebook?

Den aller største grunnen til at din bedrift bør være representert på Facebook, er at det i dag er over 3,2 millioner nordmenn der som du kan nå ut til med ditt budskap. Sosiale medier generelt handler om godt, nyttig og engasjerende innhold og Facebook er intet unntak. Facebook anses kanskje som det aller viktigste sosiale mediet vi kan bruke som markedsføringskanal.

Som bedrift kan du dele bilder og videoer av nye varer og produkter, spre et arrangement eller konkurranse, drive trafikk til nettsiden og generelt brande bedriften din. Facebook er også en kanal for tilbakemelding, spørsmål og henvendelser fra eksisterende kunder og potensielle nye kunder.

Din bedrift på Facebook

Det finnes ingen standard veiledning for hvordan man skal gjøre det bra på Facebook, men det finnes noen gyldne regler for utgangspunktet. Først og fremst er det viktig å tilpasse bruken ut ifra bedriftens ståsted og formål. Det er viktig å tenke nøye over hvorfor man vil være på Facebook og hva man vil oppnå ved å annonsere der. Fokuset må være på annonsørens visjon, hva vil dere oppnå? Hvem skal dere henvende dere til? Bestem dere for hvilken «stemme» dere skal bruke utad og velg ut kategorier når det gjelder hva dere skal dele.

På en enkel måte kan man si om man har en god strategi i bunn, er ærlige og gjør bra ting så vil din bedrift oppleve suksess på Facebook. Bruken av sosiale medier i Norge er fortsatt stigende, så det er ingen grunn til at akkurat din bedrift ikke skal benytte seg av dette spennende annonsemarkedet!

Facebook er kun en av mange sosiale medier kanaler bedrifter bruker i sine sosiale medier strategi.

facebook_macbook_miljo

Det eksisterer over 3.2 millioner norske Facebook brukere. 

– Ipsos MMI, 2016

Test, analyser og juster

Som i andre kanaler på internett, er det like viktig på Facebook at man tester og analyserer resultater. Brukermønsteret på Facebook skiller seg fra side til side, derfor er det viktig og bruke egne erfaringer for fremtidig kampanjer.

Det er viktig å teste ut ulike annonsebudskap, bilder og målgrupper for å finne oppskriften som gir annonsøren de ønskede resultatene. Med god oppfølging, evaluering og analyse kommer også de gode resultatene.

Mer om Facebookannonsering finner du her.

Facebookside med CMS

Facebook er en velkjent kanal for de fleste. For mange bedrifter er også Facebook blitt en viktig kanal for kommunikasjon med sine kunder. Strategiene og målene med tilstedeværelse på Facebook er mange, men felles for de alle er en Facebookside.

En Facebookside er måten bedrifter er representert på Facebook. For å møte nye besøkende av Facebooksiden på en attraktiv måte, velger mange å ha et eget design på Facebooksiden. I tillegg til at det ser pent ut kan vi på denne måten også fortelle hvorfor siden skal likes og oppfordre til nettopp det.

Semway leverer Facebooksider med CMS. Det innebærer at man enkelt kan endre innholdet på Facebooksiden slik som mange er vant til med egne nettsider.

Semway hjelper din bedrift å legge en god strategi for sosiale medier, det kan du lese mer om under workshop i sosiale medier. Enten bedriften har en Facebookside fra før eller skal ta steget ut i sosiale medier kan Semway hjelpe bedriften med å:

  • Sette opp Facebooksiden
  • Designe Facebooksiden
  • Implementere funksjoner som kontaktskjema, oversikt over produkter, oversikt over ansatte o.l.
  • Kunden får opplæring ved overlevering av Facebooksiden i hvordan CMS verktøyet kan brukes
  • Facebooksiden leveres til prosjektpris uten lisenskostnader etter leveranse

På samme måte som nettsiden er ofte førsteinntrykket av bedriften er det også viktig å ha en oppdatert og funksjonell Facebookside.

 

Ønsker du et pristilbud for din bedrift?

Vi skreddersyr pakker for hver enkelt bedrift.
Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!