SEO er en forkortelse for søkemotoroptimalisering. Skap bedre rangeringer i organisk søk, forsterk din merkevare og ha kostnadseffektiv markedsføring ved arbeid med søkemotoroptimalisering.

Å «google» noe har blitt et vanlig uttrykk i dagligtalen. Når folk har spørsmål om noe er Google og andre søkemotorer veien til å finne svaret. Synlighet i digitalt søk har derfor blitt en meget viktig del av markedsstrategien til mange bedrifter.

Hva er SEO?

SEO har de siste årene blitt et komplisert og vanskelig fag å mestre. Hovedårsaken til dette er at søkemotorenes algoritmer er i konstant forandring. Arbeid med SEO garanterer ingen resultater for suksess, men gir et godt utgangspunkt for å oppnå de målene en har satt seg ved prosjektstart. Med vår ekspertise gir vi våre kunder daglig og ukentlig påfyll for å legge til rette for at deres nettsted følger de retningslinjene som er påkrevd for å lykkes i det organiske søkeresultatet i søkemotorene.

Arbeid med søkemotoroptimalisering har til hensikt å gi fordeler på flere områder:

  • Økt synlighet i det organiske søkeresultatet i søkemotorene
  • Økt trafikk
  • Merkevarebygging
  • Målrettet og relevant trafikk mot bestemte målgrupper
  • Kostnadseffektiv markedsføring
  • Dynamiske og oppdaterte nettsider

Hvordan skal vi klare det?

I startfasen går vi gjennom bedriftenes behov og analyserer status på deres nettsted. For brukerne må teksten være lesbar og nettsiden enkel å navigere på. Ikke minst må nettsiden legge til rette for at målet med nettsiden, enten det er salg i nettbutikken, benyttet kontaktskjema, påmelding til nyhetsbrev eller annet er optimalisert for at målene kan oppnås.

I planleggingsfasen finner vi ut hvilket markedspotensiale kunden har og setter deretter del- og hovedmål i den prosjekterte avtaleperioden.

SEO er mer enn å rangere høyt

Tidligere handlet SEO arbeid ene og alene om å rangere høyt på søkeord i det organiske søkeresultatet. I dag er dette blitt en mer avansert og komplisert øvelse. Ved systematisk, strategisk og målrettet SEO arbeid, vil din bedrift i tillegg til god organisk plassering, forsterke sin merkevare, til enhver tid ha en brukervennlig, dynamisk og funksjonell nettside, samt øke trafikken til ditt nettsted som potensielt fører til økt konvertering.

I Semway jobber vi derfor med søkemotoroptimalisering i et helhetlig perspektiv.

Teksten fortsetter under bildet

Search Engine Land
Som trafikkilde står organisk søk for over 50% av all trafikk på internett! - Search Engine Land / AUGUST 2016

Som trafikkilde står organisk søk for over 50% av all trafikk på internett!

Search Engine Land

AUGUST 2016

Hvilke faktorer er viktigst å jobbe med innen SEO?

Når vi ser på søkemotoroptimalisering fra søkemotorenes perspektiv er dette noen av faktorene som er avgjørende for å lykkes med SEO:

Innhold (on page content)

Innen søkemotoroptimalisering kalles ofte de endringene du selv kan gjøre med innholdet på nettsiden for «on page». Med innhold menes i all hovedsak tekst, bilder og video på nettsiden. I moderne SEO har innhold eller såkalt content marketing fått økt fokus. Dette er ikke uten grunn! Søkemotorene, med Google i spissen, får stadig mer sofistikerte algoritmer som rangerer nettsidene i forhold til relevans av søkene som blir gjort.

Innholdet må være relevant i forhold til det du ønsker at nettsiden skal rangere på. Både søkemotorene og brukerne må oppfatte innholdet som relevant og det er på denne måten du får spisset markedsføringen mot bestemte målgrupper. Innhold er derfor det viktigste arbeidet som gjøres i et SEO prosjekt.

Teknisk (on page technical)

For søkemotorene handler optimalisering om å finne innholdet på nettsiden og synliggjøre hvilket innhold som er det viktigste. Hvordan nettsiden er programmert, strukturen i menyen, nettstedskart (sitemaps) og en rekke andre tekniske faktorer er avgjørende for at nettsiden skal bli indeksert av søkemotorene.

Med andre ord, de tekniske funksjonene må være på plass og er en forutsetning for å lykkes med søkemotoroptimalisering.

Linkebygging (backlinks / off page)

Søkemotorene anser på mange måter en link til en nettside som en anbefaling. Google revolusjonerte i sin tid relevansen på sine søkeresultater da de tok med dette som en faktor. Sannsynligheten er stor for at en nettside med mange linker til seg, har et godt innhold og er relevant i forhold til det som står der. I bransjer med stor konkurranse om plasseringene i organisk søk, er linker i mange tilfeller en av faktorene som veier tyngst. Arbeid med søkemotoroptimalisering handler altså ikke bare om det som foregår på din egen nettside, men også off page.

I Googles retningslinjer for nettstedsredaktører står det klart og tydelig at det ikke er lov til å kjøpe linker. Vær oppmerksom på at det kan få store konsekvenser ved å ikke forholde seg til Google sine retningslinjer.

Sosialt (social)

Sosiale medier har som kjent stor innflytelse. Det er heller ingen tvil om at sosiale medier også har innflytelse på SEO. Flere sosiale medier kanaler rangerer i dag i det organiske søkeresultatet i Google. Skap innhold som brukere ønsker å dele og sørg for at innholdet er relevant og av høy kvalitet. Med relevans og kvalitet øker engasjement og autoritet.

Hvordan komme i gang med søkemotoroptimalisering?

SEO er enkelt, men komplisert. Tekstproduksjon krever mye tid. Innsikt i hvilke tiltak som vil gi deres nettside best utvikling i organisk trafikk og konverteringer, krever kompetanse. Semway innehar kompetansen som gjør at vi sammen med våre kunder skaper gode resultater med søkemotoroptimalisering.

Første steg for å komme i gang er en foranalyse, som inkluderer en søkeordsanalyse, status på nettsiden, rangeringer på aktuelle søkeord og markedspotensiale. Deretter er veiene mange. Hvert enkelt kundeforhold knyttet til søkemotoroptimalisering er tilpasset kundens behov.

  • Enkelte ønsker kun en analyse av status og en handlingsliste med tiltak.
  • Andre ønsker en komplett overhaling av nettsiden med analyse, overvåking og implementering av endringer.
  • Det er også et alternativ med opplæring i søkemotoroptimalisering slik at kunden selv kan ta hånd om dette i fremtiden.

Søkemotoroptimalisering handler først og fremst om å få på plass de nødvendige forutsetningene og deretter ha et bevisst forhold til hva man bør tenke på når man i fremtiden gjør oppdateringer på nettsiden.

Hvorfor velge Semway til å jobbe med SEO?

Ved å velge Semway som samarbeidspartner innen SEO er det flere faktorer som vektlegges når en avtale inngås.

  • Semway skal være best i bransjen på kundeoppfølging og kommunikasjon. Vi streber etter å ha tett og produktiv oppfølging under hele prosjektperioden.
  • Skreddersydd rapportering etter behov
  • Innehar verktøyene som trengs for å lykkes
  • Tilpasser ressurser og behovet til våre kunder
  • Kompetansedeling – for oss er det like viktig å dele vår kompetanse innen SEO som å gjøre jobben selv.
  • Semway innehar og involverer inhouse kompetanse innen flere fagfelt, for at våre kunder skal lykkes med SEO

 

Ønsker du å bli mer synlig på nett?

Vi hjelper deg gjerne! Fyll inn ditt telefonnummer
eller e-post, så tar vi kontakt!