Google AdWords er annonsering på resultatsiden for Google sitt søkeresultat. Som annen søkemotorannonsering er Google AdWords en meget effektiv måte å nå brukere i kjøpsmodus.

I dag er Google den suverent største søkemotoren både i Norge og internasjonalt. Av den enkle grunn bør Google AdWords være en viktig del av alle bedrifters markedsmiks. Dette med en liten forutsetning, kundene dine må kjenne til og søke etter produktet ditt!

Kjøpsprosessen inkluderer søk

Du kjenner kanskje til ulike modeller for kjøpsprossen? Felles for dem alle er at informasjonsinnhenting er et viktig punkt i prosessen. Tidligere kikket kundene gjerne i telefonkatalogen, på reklamer i aviser og tok turen innom flere butikker. Store deler av denne prosessen er nå underlagt et søk i en søkemotor.

Det enkle faktum at brukerne aktivt jakter på ditt produkt forteller noe om mulighetene. Dette er pull markedsføring på sitt beste. Alt vi må gjøre er å vise oss frem når den potensielle kunden leter etter deg.

Det er ingen tvil, din bedrift går glipp av en potensiell kunde dersom dere ikke er til stede der hvor dine potensielle kunder leter etter deg!

Premier Google Partner

Semway er Premier Google Partner. Som Google selv beskriver en Google Partner «Google-partnere er Google-sertifiserte markedsføringsselskaper på nettet». Google Premier Partner-merket erkjenner ledende byråer som møter flere sertifiserings og bedriftsytelseskrav i tillegg til et høyt forbruk. Les mer om Google Partner programmet her.

Hvordan fungerer Google AdWords?

Annonsørene i Google setter opp hvilke søkeord og fraser de ønsker å annonsere i forbindelse med. Så når en bruker søker etter et ord i din liste, vil annonsen til din bedrift kunne vises. Budskapet i annonsen må tilpasses hva brukeren søker etter slik at brukeren opplever nettopp din annonse som relevant. På denne måten kan du nå kun de brukerne du ønsker. Utover dette finnes det en rekke muligheter for målretting. Du kan blant annet målrette:

  • Geografisk mot land, fylker eller tettsteder.
  • Språket brukerne benytter.
  • Brukere som har/ikke har vært på nettsiden din tidligere.
  • Enheten brukeren søker fra.

Hvordan ser Google AdWords ut?

Resultatene som kommer etter et søk i Google skilles mellom organisk og sponsede koblinger (Google AdWords). Resultatene under søkelinjen på toppen og i høyre kolonne (annonser) er annonsering i Google. I bildet under markerer de grå feltene Google AdWords annonser.

Kom igang med Google AdWords!

Google AdWords gir deg en unik mulighet til å nå eksisterende og potensielle kunder. Du betaler kun for de som velger å klikke på din annonse. Det gir kostnadseffektiv markedsføring.

Grunner til å annonsere med Google AdWords

  • Målrettet– Annonsér på søkeordene kundene dine benytter. Du kan avgrense hvem som ser annonsene dine i forhold til hvor de bor, hvilket språk de snakker, etc.
  • Relevante brukere– Brukeren søker og klikker aktivt på en annonse.
  • Kostnadseffektiv– Betaling per klikk.
  • Full kostnadskontroll– Dagsbudsjett og totalbudsjett sikrer at annonsering ikke koster mer enn budsjettet.
  • Ingen budsjett er for lite– Å ha et begrenset markedsbudsjett er ingen utfordring; annonsen din vil vises, men ikke på hvert eneste søk som blir gjort.

 

Ønsker du å bli mer synlig på nett?

Vi hjelper deg gjerne! Fyll inn ditt telefonnummer
eller e-post, så tar vi kontakt!