Script, pixler og tagger er begreper som benyttes flittig innenfor markedsføring på internett. Men hva betyr det egentlig? Strengt tatt er det ulike navn på samme sak, det er hmtl-koder som legger til funksjoner til nettsiden de implementeres på.

Å implementere et script, en pixel eller en tagg kan for de aller fleste by på noen utfordringer. Det er grunnen til at Google Tag Manager eksisterer.

Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er en løsning som gir administratorene en «tunnel»/»container» på nettsiden. Det betyr at man ikke trenger hjelp fra en utvikler for å implementere tagger, pixler og script på en nettside.

Med Google Tag Manager kan man i administrasjonspanelet legge til og fjerne script og tagger enkelt. I tillegg er det bygget inn en rekke andre funksjoner som forenkler vedlikeholdet av scriptene i fremtiden.

Blant annet finnes det flere av løsninger for enkel implementering av script via Google Tag Manager som for eksempel for Hotjar, Google Analytics, Google Adwords, DoubleClick mm.

Hvordan fungerer det?

Ved hjelp av script og tagger kan du få bedre innsikt i dine kunders atferd på nettsiden din. Ønsker du å vite hvilke sider kundene dine besøker, hvilke produkter de ser på, eller hvor de velger å forlate nettstedet? Med GTM kan du lett holde oversikten over dette.

Helt konkret fungerer det på denne måten: Du plasserer en kodebit på nettstedet ditt eller i mobilappen din, som vil knytte kodebiten og nettstedet/mobilappen til GTM. Deretter bruker du et nettbasert brukergrensesnitt for å installere sporingskoder på nettstedet eller i mobilappen. Du kan konfigurere utløsere slik at de utløses når en hendelse inntreffer. En hendelse kan være et klikk, innsending av et skjema eller en sideinnlasting. Nå taggen utløses, kjøres taggens kode.

Med Google Tag Manager kan du definere eksakt hvilke handlinger du vil følge med på. På denne måten får du kunnskap om hva kundene dine liker og hva de vil ha. Du kan enkelt legge til, fjerne, aktivere eller deaktivere tagger. Du kan endre funksjonaliteten til nesten hvilken som helst kode. Hvis du ikke bruker GTM må du manuelt legge til eller fjerne tagger fra nettstedets kildekode, og du vil ikke kunne aktivere eller deaktivere disse kodene. For å deaktivere en kode må du fjerne den fra kildekoden, og for å aktivere en kode må du legge taggen tilbake i kildekoden. Med andre ord er det mye arbeid om nettstedet er stort og bruker mange koder.

Fordeler og ulemper

Det finnes mange fordeler med GTM, men her kommer noen av de viktigste:

  • Du kan raskt og enkelt legge til og oppdatere script og tagger på nettstedet ditt for å spore ulike handlinger på nettstedet ditt.
  • I stedet for å redigere nettstedets kildekode, gjøres alt fra brukergrensesnittet for GTM.
  • Ved implementering for nettsteder kjøres GTM asynkront, og verktøyet kan konfigureres slik at tagger bare utløses ved behov. Dette bidrar til at sidene dine lastes raskere inn.

Det er noen ulemper også, men for de fleste vil ulempene være mindre enn fordelene:

  • Det krever litt mer jobb i forbindelse med oppsett. I stedet for å implementere en kodesnippet som for eksempel Google Analytics (GA), må man først implementere GTM, og deretter sette opp GA i GTM.

 

Vi i Semway jobber daglig med Google Tag Manager, og har god kunnskap på området. Har du spørsmål eller utfordringer må du ikke nøle med å kontakte oss.

Ønsker du å komme i kontakt med en av våre rådgivere?

Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!