Nettbutikker og e-handel dreier seg om salg og service. En butikk er en butikk enten det er en fysisk butikk eller på nettet. Kort oppsummert må nettbutikken være tilpasset brukerne, men også søkemotorene. Akkurat som en fysisk butikk trenger høflige og kompetente ansatte, må en nettbutikk være brukervennlig og ha en enkel navigasjon som gjør at kundene finner det de skal ha. Når de riktige varene er funnet må det være enkelt å finne kassen og betale!

Nettbutikk

Før brukeren kikker på varer i nettbutikken må brukerne finne nettbutikken. Derfor er det svært viktig at nettsiden er teknisk optimalisert, og at det ligger til rette for gode rangeringer i de store søkemotorene. Mer om søkemotoroptimalisering har vi skrevet om her.

 

I 2014 handlet 82 % av Norges befolkning på nett.

– Ecommerce in the Nordics 2015

 

Smak på tanken. I praksis betyr det ikke overraskende at konkurransen er svært stor på internett. Det settes svært store krav til norske nettbutikker i et konkurranseutsatt marked hvor halvparten av nordmenn handler fra utenlandske nettbutikker. I 2014 brukte nordmenn omtrent 3.9 milliarder euro på netthandel. Dette betyr da at det kreves at nettbutikken er fleksibel og i stand til å imøtekomme stadig økende krav fra kundene.

Prinsipper for å skape gode resultater

En vellykket nettbutikk er resultat av en rekke faktorer; bra varer, gode priser, god service, godt utvalg etc. Forutsetter vi at logistikken og det praktiske rundt det å drive nettbutikken er på plass er det spesielt fem avgjørende prinsipper som kan avgjøre suksess eller ikke.

  • Brukervennlig navigasjon.
  • Tilstrekkelig informasjon og gode bilder.
  • Utstråle seriøsitet og trygghet.
  • Enkelt å gjennomføre handelen.
  • SEO vennlig nettbutikk.

Nettbutikk er salg. En god selger presenterer varene på en attraktiv måte og gjør det enkelt og forlokkende å bli kunde. En nettbutikk som får til dette gjør det bra. Få riktige og relevante besøk, og jobb for at de handler.

 

WordPress med WooCommerce

Det finnes mange gode løsninger for e-handel, men vi i Semway har valgt å fokusere på Woo Commerce som bygger på WordPress plattform i bunn.  Trygg og god løsning med stor fleksibilitet.

WooCommerce

WooCommerce er enkel å komme i gang med, og kraftfull nok til de fleste nettbutikker. WooCommerce er den mest brukte nettbutikken i verden og er i kraftig vekst. Nettbutikken er en plugin til WordPress, og det er derfor enkelt å legge inn vanlig innhold i tillegg til produkter. Med WooCommerce kan en WordPress nettside transformeres til enn fullverdig e-handelsside. WooCommerce har ferdige temaer og plugins som kan benyttes som grunnlag for en effektiv prosess, og en backend løsning som kan tilpasses behovet til nettbutikken.

Betalingsløsning

Det finnes flere ulike tilbydere av betalingsløsninger til e-handel. Når en nettbutikk skal vurdere de ulike alternativene er det spesielt tre perspektiver som er viktige:

  • Sikkerhet
  • Brukervennlighet for kundene i nettbutikken
  • Brukervennlighet for administratoren av nettbutikken

For å kunne selge godt i en nettbutikk må det være enkelt og føles trygt å handle. Undersøkelser viser at sikkerhet spiller en avgjørende rolle for om brukerne ender opp med en handel eller ikke.

Semway er offisiell partner av KLARNA, og har levert en rekke nettbutikker med deres Klarna Checkout. Målet med løsningen er å fullføre kjøpet med færrest mulig klikk fra handlekurv til ordrebekreftelse.

Vi implementerer selvsagt andre løsninger også. Ta gjerne kontakt med oss dersom dere har spørsmål vedrørende valg av betalingsløsninger.

Interessert?

Ta et uforpliktende møte med Semway, så kan vi fortelle deg mer! Vi har en sammensatt kompetanse som kommer godt med når det gjelder markedsføring og synlighet på internett, det kommer våre kunder tilgode.

 

Ønsker du et pristilbud for din bedrift?

Vi skreddersyr pakker for hver enkelt bedrift.
Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!