Et besøk uten handling gir liten verdi. Semway vet hvordan å forbedre nettsider slik at en større andel brukere utfører den ønskede handlingen. Sjeldent har noe en verdi i kroner og øre dersom det ikke er et målbart mål. En konvertering er når brukeren utfører en handling som er verdifull for nettstedet. Konverteringer kan være kjøp i nettbutikk, innsending av kontaktskjema, bestilt time eller lignende.

Konverteringsoptimalisering

«En konvertering forekommer når noen klikker på annonsen din, og deretter utfører en handling du har definert som verdifull for bedriften din, f.eks. et kjøp på nettet eller et anrop til bedriften din fra en mobiltelefon.»
– Google

Kort oppsummert kan vi sammenligne nettsiden med en butikk. Når en potensiell kunde kommer inn døren vet butikken hva de ønsker at den potensielle kunden skal gjøre før de forlater – de skal handle! På samme måte må vi tenke med nettsiden. Selv om nettsiden ikke har en nettbutikk er det mange andre muligheter for hvordan bedriften kommer nærmere et salg eller en ny kunde.

Noen eksempler på konvertering kan være:

  • Kjøp i nettbutikk
  • Innsendt kontaktskjema
  • Sett på priser
  • Påmeldt nyhetsbrev
  • Delt siden i sosiale medier
  • Lastet ned PDF
  • Trykket på ringeikon for å ringe

Måling av konverteringer

Heldigvis kan det meste måles på internett. Det samme gjelder konverteringer. I de fleste tilfeller settes det opp et såkalt mål i Google Analytics. Et mål er en telling av konverteringer. For å kunne utføre dette må det i enkelte tilfeller gjøres mindre endringer i programmeringen av nettsiden, men som regel kan mål settes opp uten å gjøre programmeringsmessige endringer.

Hensikten med å måle konverteringene er å analysere og kartlegge hva som kjennetegner brukere som konverterer. Er brukerne innom spesielle sider? Er det noen søkeord som konverterer bedre enn andre? Bruker de besøkende for kort tid på siden?

Hvordan øke konverteringsraten?

Når det er avklart hva konverteringene skal være, satt opp måling av disse og statistikkene kommer inn kan den virkelige analysen begynne.

I en analyse for konverteringsoptimalisering ser vi blant annet på følgende punkter:

  • Er nettsiden brukervennlig?
  • Legger nettsiden opp til konvertering? Eller er det vanskelig å utføre ønsket handling?
  • Har nettsiden tydelige call to actions?
  • Føles nettsiden trygg og sikker?
  • Gjør nettsiden et godt innsalg?

Arbeid med konverteringer er en sammensatt affære. Gjennomgående handler det om å benytte både statistikker og å kartlegge brukeropplevelsen. Det finnes tusenvis av dokumenterte undersøkelser for konverteringsoptimalisering og tilfelles for svært mange av dem ligger å gjøre det enkelt og å fortelle brukeren hva de skal gjøre.

Som med alle andre forbedringsprosesser handler konverteringsoptimalisering om å teste, evaluere og forbedre.

Kom i gang!

Semway har ekspertise innen markedsføring på internett. Herunder også konverteringsoptimalisering.

 

Har du behov for ny nettside?

Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi
kontakt for en uforpliktende prat!