Ved å bruke smart målretting, godt innhold og plassering til rett tid, vil YouTube effektivt bygge et tettere bånd mellom annonsør og kunde. For mange nordmenn er YouTube en naturlig plattform å se videoinnhold. Vi bruker YouTube til å lære, bli inspirert og for underholdning. Det betyr i praksis store muligheter for annonsørene.

Om YouTube

I november 2005 ble YouTube offisielt åpnet. Dette er et nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp. Det ble raskt en suksess, og i 2006 ble nettstedet kjøpt opp av Google. I dag er YouTube blant de mest besøkte nettstedene på internett, i tillegg til å være den nest største søkemotoren på internett, kun slått av Google.

I følge en undersøkelse gjort av Ipsos for andre kvartal 2016, var hele 88% av Norges befolkning over 18 år brukere av YouTube. Dette tilsvarer 3,6 millioner brukere. 61% av disse er menn, mens de resterende 39% var kvinner. Tar vi med de under 18 år, vil antallet brukere være omkring 4 millioner, noe som gir YouTube flere brukere enn Facebook. På verdensbasis har YouTube over en milliard brukere. Dette tilsvarer omtrent en tredjedel av brukerne på internett.

Markedsføring på YouTube

For å annonsere på YouTube er det noe grunnleggende som må på plass – en video. Det er viktig å fokusere på innhold fremfor produksjon. Foruten om at det bør være klar lyd og klart bilde, så er ikke produksjon bak nødvendigvis viktig. Innhold som bygger et forhold med YouTube-seerne vil gi et unikt annonsør-kundeforhold.

YouTube er video. Mange annonsører tenker da umiddelbart at en tv-reklame kan benyttes og fungere utmerket. Det er ikke helt riktig, dessverre. Ettersom brukerne kan velge å hoppe over annonsen etter fem sekunder, er det viktig for annonsøren å utnytte de fem sekundene til det fulle. Det stilles andre krav til innhold enn ved tradisjonell TV-reklame eller annet materiell beregnet på lineær-TV.

  • Fang oppmerksomheten og interessen
  • Vis frem merkevaren og logoen tidlig (avsender)
  • Spre budskapet
  • Fokuser på avspillingstid

Tatt i betraktning at annonsørene på YouTube først betaler når brukeren har sett hele reklamen eller 30 sekunder av den, betaler ikke annonsøren om brukeren hopper over annonsen før dette. Uansett er det en gylden mulighet til å annonsere uten kostnad.

Ettersom YouTube eies av Google er det en rekke fellestrekk ved å annonsere på YouTube og Google. Målrettingsalternativene er tilnærmet samme, annonsøren kan målrette mot emne på kanal, interesse til brukeren, søkeord, demografi og med remarketing.

Fordeler med YouTube annonsering

YouTube er på mange måter en ny måte å vise reklamefilmer på, sammenlignet med for eksempel TV-reklame, spesielt på grunn av målretting og betalingsmåte.

  • Betaler kun når noen hele reklamen eller 30 sekunder
  • 25% av alle nordmenn over 15 år ser på YouTube daglig
  • Mulighet for presis målretting
  • Visninger på pc, mobil og nettbrett
  • Ulike plasseringer (stort utvalg av formater og plasseringer)

Vi i Semway kan hjelpe deg med å opprette Youtube-kanal for din bedrift, Youtube annonsering og filmproduksjon. Ta kontakt med oss i dag!

Trenger du hjelp med annonsering på nett?

Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post,
så tar vi kontakt for en uforpliktende prat!