Publisert

SEO sjekkliste – Veien til godt søkeoptimalisert innhold

Faglig påfyll

Illustrasjonsbilde av SEO sjekkliste

Du har kanskje en god artikkel i ermet, men hva er poenget med at den er god hvis du ikke får vist den frem? Før du skriver en god og brukervennlig artikkel for søkemotorene er det viktig at du setter deg mål for hva du ønsker med teksten, og for hvilken målgruppe du skriver til.

Forberedelser

Når du har satt deg målene, er det 3 ting du bør definere i forberedelsesfasen:

1) Sjekk AdWords statistikk for mer detaljer om hva som søkes på, hva skaper trafikk? Dette vil hjelpe deg å vite hvilken nøkkelfrase du bør inkludere og bruke hyppig i din artikkel.

2) Etter at du har definert hvilket ord eller søkefrase som du ser et potensiale ved, må du huske å bruke dem!

3) Sjekk nåværende rangering på søkefrasen, for å se om artikkelen din har en effekt etter publisering.

Viktigheten av tittel og metabeskrivelse

Når søkefrasen har blitt definert og statistikkene er lagret, begynner man på selve innholdet i artikkelen. Tittelen er det første søkemotorene leser på en nettside, derfor er det viktig at tittelen har relevans i forhold til innholdet. Gi siden en god metabeskrivelse som skal fortelle søkeren hvorfor de skal trykke på din side. Som vist på eksemplet under skal dette gi søkeren nødvendig informasjon til å velge din side, når SERP (Search Engine Result Page) kommer opp.

Søkemotoroptimalisering / SEO

 

Husk god overskrift

Hovedoverskriften heading 1 (h1) i artikkelen bør inneholde samme søkefrase/nøkkelord som tittelen på teksten. Heading 1 brukes kun en gang i artikkelen. Deretter følger underoverskriftene som man definerer som heading 2 (h2), dette brukes på resten av underoverskriftene. Overskriften skal være naturlig og du skal lokke leseren til å lese videre.

Ingress to impress

Når du har valgt en overskrift som skal få leseren til å scrolle videre ned i teksten, skal du nå skrive en ingress som skal beskrive og oppsummere teksten ved få ord. Husk at du skriver ingress to «impress» og lokke leseren til å lese hele artikkelen.

Klart og tydelig språk

Etter ingressen kommer brødteksten. I brødteksten er det anbefalt å holde setningene korte og presise. Hvem ønsker å lese en tekst eller artikkel som er dårlig skrevet?

Ved at setningene er korte, presise og har et godt språk, vil det gjøre jobben enklere for søkemotorene når de «crawler» eller graver etter informasjon og relevans, samt være mer attraktiv for brukerne til å lese videre. Husk også inkludering av søkefrasen du kom frem til i forberedelsesfasen.

Tagg bilder riktig og skap handling

Bilder og typografi er to andre faktorer som er viktig i veien til en brukervennlig tekst for de som leser og for søkemotorene. Husk å legge inn data med søkeord, tagg og tittel på bilder som brukes i teksten, disse faktorene er også med på å rangere når Google leter etter relevante resultater i deres søkemotor.

En annen strategi er også å legge inn en «call to action» knapp på siden, som skal føre leseren til å gjøre en handling.

Eksempler på handling kan være:

• Les mer
• Last ned
• Kjøp
• Ta kontakt

Søkemotoroptimaliserings sjekklisten i korte trekk:

– Hva er målet og hvilken målgruppe ønsker du å nå ut til med teksten eller artikkelen? Ha dette klart før du skriver.

Tittel på artikkelen må inneholde hovedsøkefrasen du fant frem til i forberedelsesfasen. Du skal fange leseren og få de til å lese mer. Tittel er det viktigste utgangspunktet for rangering i det organiske søket i Google.

– En god metabeskrivelse skal lokke søkeren til å trykke på din side, i det organiske søkeresultatet.

– Hovedoverskriften – heading 1 (h1) i artikkelen MÅ inneholde hovedsøkefrasen og skal kun forekomme 1 gang. Underoverskriftene heading 2 (h2), er alle underoverskriftene som kommer etter H1.

Ingress to impress. Få leseren til å lese videre.

Godt, tydelig og levende språk! Ingen vil lese en dårlig skrevet artikkel. Husk hovedsøkefrase!

– Legg inn data på bilder. Fyll inn med hovedsøkefrase, dette er med på å trigge søkemotorene til å finne relevant informasjon og eventuelt rangere i universalsøket.

– Legg inn «Call to action», la leseren foreta en handling, slik at informasjonen blir verdifull for deg som avsender.

Siste tips: Godt innhold er grunnpilaren for å lage en SEO brukervennlig artikkel. Har artikkelen din et godt innhold, har du et godt utgangspunkt for å rangere bra i det organiske søket.