Det er ikke lett å beskrive følelsen vi sitter med nå. I går sto vi på scenen og mottok den gjeveste prisen i vår bransje, Årets Performancebyrå, valgt av kundene. Jeg sier ikke at det er ufortjent, for vi har jobbet beinhardt for å komme dit – men det at vi faktisk er blant de beste i bransjen, det gjør meg stolt.
Bare nominasjon er gjevt
Nominasjonen vi fikk i kategorien Åpen klasse/ Performance kom litt som en overraskelse på oss. Vi ble oppfordret til å melde oss på, og tenkte det kunne være en nyttig erfaring å få tilbakemeldinger fra kundene våre – uavhengig av hvordan selve prisutdelingen gikk.
Flere gratulerte oss allerede da nominasjonen kom, for det å være topp 5 innenfor Performance i Norge, er jo en bragd i seg selv. Da vi satt i salen tenkte vi at vi allerede hadde vunnet, men det var ikke før de faktisk utropte oss som vinnere av hele klassen vi skjønte hvor mye det faktisk betydde for oss å få klatre helt til topps.
Hva er Årets byrå?
Årets Byrå er en bransjeundersøkelse som gjennomføres av Regi i samarbeid med Dagens Næringsliv. Undersøkelsen gjennomføres ved hjelp av et omfattende register over norske beslutningstagere som benytter kommunikasjonsbyråer. Det er med andre ord kundene til byråene som bestemmer, gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer. I mine øyne den viktigste prisen et byrå burde sikte etter å få, da det er kundene vi lever av og lever for å levere til.
Byråene vurderes blant annet på faglige kriterier om merkevaren, kunnskap om kundens marked, analytisk-, strategisk- og kreativ kompetanse, i tillegg til deres evne til å levere løsninger som gir forretningsmessige resultater og effekt for pengene.
Hva gjør vi nå?
Først skal vi hylle de ansatte – de tar ansvar hver eneste dag for å være best på oppfølging og sørger for solide leveranser. Neste på listen er selvsagt kundene våre som skal takkes for godt samarbeid og at de tok seg tid til å svare på en svært omfattende spørreundersøkelse. Deretter skal vi fortsette som før, og kanskje uppe det enda et nivå.
Å gå fra god oppfølging til rå oppfølging er jo et av målene vi har satt oss for veien videre.
Opp eller ut
Midt oppi denne utavdegsjælopplevelsen står en lansering av Semway 2.0 på trappene. Etter 9 år på Skullerud, mot køen og nærme marka, har tiden kommet for å flytte kontorene ned til sentrum. Fra høsten vil dere finne oss i Rosenkrantzgate med lokaler utformet av Krohnark og ny profil signert Neue designstudio. Vi tar sats og håper det vil gi resultater, både for kundene våre og for de som jobber her. Vi er webbyrået som kjøpte opp et reklamebyrå, ikke motsatt – det tenker jeg sier alt.
Vi skal fortsette å utfordre i bransjen, levere solid håndverk og ta oss tid til oppfølging og kompetansedeling. Vi tror på fremtiden, og det er ikke feil at vi kickstarter nye Semway med Årets Byrå i kofferten. Hurra for oss!