Remarketing er en annonseform der man målretter annonser mot personer basert på hvilke nettsider de har lest og hvilke produkter de har sett på.

Hvorfor remarketing?

Dette er en måte å skape bedre relevans mellom avsender og mottaker der man kommuniserer med et tilpasset budskap som treffer bedre. Dette gir deg som surfer rundt mer tilpassede annonser, og en bedre opplevelse av annonsørene når det brukes riktig. Det er en god grunn til at de nybakte foreldrene ser annonser for Libero bleier og sinksalve, mens han som skal pusse opp i hagen får annonsering for støttemur og en egen duk for å holde ugresset borte.

Kraftig hjelpemiddel for annonsører

Remarketing er et kraftig hjelpemiddel for annonsører, men kan også oppfattes som påtrengende og ha en direkte negativ effekt. Dessverre ser vi altfor ofte det sistnevnte, som et resultat av ivrige annonsører som blendes av teknologi og muligheter og glemmer personen i andre enden av markedsplanen sin.

Ikke så smart remarketing

Du har nok opplevd det selv i større eller mindre grad. Annonsører som tilpasser sine annonser til deg og baserer sine annonser på det du har kikket på. Eksempelvis tittet jeg på nye Nike Roshe Run for noe uker sider. En fantastisk sko jeg endte opp med å kjøpe i en nettbutikk tirsdag kveld.

Hva skal til for at vi ikke skal vise annonsen?

Like i forkant av mitt kjøp, og flere dager i etterkant ble jeg bombardert av den skoen jeg så på søndag formiddag. Jeg hadde allerede bestemt meg for hvilken modell, farge og størrelse og vurderte bare om jeg skulle prøve den i fysisk butikk eller kjøpe på nett uten å prøve skoen først. Jeg endte opp med å kjøpe på nett siden jeg var rimelig sikker på at størrelse 43 ville passe. Det gjorde det.

Hvordan kan remarketing slå feil?

Det som ikke passet like godt var alle annonsene jeg ble servert i etterkant av min jakt etter joggesko. Jeg hadde jo allerede kjøpt, og var foreløpig en fornøyd kunde. Hvorfor kaster da nettbutikkene alle sine ressurser bort på å prøve å selge meg en sko jeg allerede har kjøpt? Og hvorfor presenterer de rabatten på skoen jeg kjøpte først nå? Jeg som kjøpte til full pris. Etter noen dager og utallige annonsevisninger hadde jeg gått fra en fornøyd (og uvitende?) kunde til en misfornøyd kunde men med akkurat de skoene jeg ville ha. Hva skjedde i mellomtiden?

Smartere remarketing

Det finnes mange gode løsninger som tjener både deg som annonsør og som fungerer godt for dine kunder. Det er bare det at vi ofte glemmer at det er mennesker det handler om, og å gi en bedre opplevelse for de som kjøper dine varer og tjenester. Om målsetningen er å øke antall salg i nettbutikken din, eller forbedre konverteringsgraden så finnes det gode måter å løse dette på. Dersom du vil skape mersalg eller oppmerksomhet rundt relaterte produkter så er det også gode forutsetninger for å lykkes med remarketing. Om du har en nettbutikk eller ikke, så selger du fortsatt til de som bruker tid på ditt nettsted.

Tilpasset budskap etter kjøp/konvertering

Den butikken jeg kjøpte mine joggesko av kunne gjort noe så enkelt som å annonsert med en pulsklokke som kunne integreres mot mine helt nye joggesko. Eller de kunne fått meg til å bestille en ny camelback drikkeflaske, for det har jeg jo sett på en stund. Eller kanskje de kunne brukt noen resurser på å få meg til å like Facebook-siden de har der de gir gode treningstips til de som skal delta i Holmenkollstafetten. For jeg liker jo dem på Facebook, og kjøpte faktisk joggeskoene fordi jeg skal løpe en etappe der.

Hvordan gjøre smartere remarketing?

På vår nettside kan du lese mer om remarketing og se hvilke muligheter som finnes. Nøl heller ikke med å kontakte oss i Semway så kan vi ta et uforpliktende møte.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.