De fleste som driver bedrifter på Internett, bruker ulike metoder for at besøkende skal finne frem på nettsiden. Bortsett fra besøkende som finner frem via organisk søk, vil man også bruke betalt annonsering, sosiale medier eller epost-utsending for å nå ut til så mange som mulig.

Når trafikken og inntekter øker på hjemmesiden gjennom en vellykket annonseringskampanje, er det lett å kjenne seg fornøyd. For å gjøre det lille ekstra, kan man gjennom enkle tiltak og uten å skru opp annonsebudsjettet, øke konverteringsgraden på den eksisterende trafikken.

Konverter mer med dedikerte landingssider

I stedet for å sende besøkende til forsiden, er det bedre å sende de til en landingsside med relevant innhold, designet med et formål om at den besøkende skal bli kunde. Med en egen dedikert landingsside blir du heller ikke like begrenset ovenfor nettsidens vanlige layout/design. Du kan her tilpasse landingssiden optimalt for å møte de besøkendes forventninger, som også kommer til å øke konverteringsgraden.

En landingsside kan se ut som din vanlige hjemmeside, bare litt mer justert og fokusert på at besøkende skal utføre en beslutning som en bestilling, telefonsamtale eller en e-post (konvertere). Enkle tiltak for å gjøre landingssiden så effektiv som mulig, er å se over alle distraksjonselementene (f.eks. navigasjons menyer og irrelevant informasjon) som gjør at kunden mister tråden som skal lede til beslutning.

Oppfyll brukernes forventninger

En vanlig feil mange gjør, er å sende all trafikk til startsiden på deres hjemmeside. Om en potensiell kunde googler etter «verdivurdering av bolig», forventer kunden at en kommer akkurat til den siden som omhandler dette. Derfor er det ikke optimalt å sende den besøkende til den generelle startsiden som viser alle andre tjenester bedriften tilbyr eller annen irrelevant informasjon.

Det tar i snitt fire sekunder for en besøkende å bestemme seg om en skal bli på siden eller klikke seg videre. Det er derfor viktig å bruke disse verdifulle sekundene til å skape interesse, noe som kan skje gjennom å være veldig klar på hva en tilbyr og hvilke problemer en kan løse for kunden.

Tydelige «Call to Actions»

Det viktigste på en landingsside kalles Call to Action. En Call to Action er en oppfordring til handling og kan være en knapp, bilde eller tekst. Hensikten er å lede brukerne til å foreta en ønsket beslutning, for eksempel å legge et produkt i handlekurven, registrere seg på nettsiden eller lignende.

Vi kan ta et eksempel med en Call to Action-knapp. Den bør være så tydelig at den godt synlig på nettsiden, gjerne med en bakgrunnsfarge som skiller seg ut fra resten av siden. Er majoriteten av nettsiden svart og hvit, kan det for eksempel være smart å gi knappen en grønn farge som utgir betydelig større oppmerksomhet.

La oss si at en bank oppretter en landingsside for å finne nye kunder; hvilke av disse to eksemplene nedenfor tror du gir best effekt, og hvilke av disse to er mest interessant? «Registrere» eller «spar mer penger»?

cta-eksempel

Sjekkliste for en vellykket landingsside 

For at din landingsside skal bli vellykket bør du:

  • Vise innhold som er relevant for kunden
  • Skrive fokuserte, selgende tekster som gjør at leseren blir interessert
  • Gjøre det tydelig hva du vil at leseren skal trykke på gjennom tydelige Call to Actions-knapper

 

Vil du vite mer om hvordan landingssider kan gi deg flere kunder? Kontakt oss!

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.