Kaja Bergerud (28) er utdannet Internasjonal markedsfører, og begynte å jobbe hos oss som rådgiver i 2014. I løpet av disse to årene har hun bygget opp en imponerende portefølje med spennende kunder og prosjekter.

Hvordan ble du rådgiver i Semway?

Etter studiene på Markedshøyskolen jobbet jeg noen år som markedskoordinator i reiselivsbransjen. Det var en spennende jobb, men jeg savnet utfordringer og muligheten til å jobbe mer med bedriftsmarkedet.

Gjennom bekjente fikk jeg høre om et webbyrå som ikke var satt opp likt som tradisjonelle byråer. Jeg følte meg ikke klar for å drive med «råsalg», men stillingen som rådgiver hvor en både bygger portefølje og fungerer som kontaktperson hørtes spennende ut.

Da salgssjefen innledet jobbintervjuet mitt med å si «vårt eneste mål er å sørge for at kundene lykkes på Internett» var jeg overbevist om at Semway og rådgiverrollen kunne passe meg midt i blinken. Ikke lenge etterpå var jeg på plass, og etter en grundig opplæring og oppfølging fikk jeg selv bestemme hvilke kunder, bransjer og ikke minst tjenester jeg ville jobbe med.

Jeg har blitt mer og mer tilhenger av rådgiverrollen ettersom tiden har gått. Jeg har fått muligheten til å utvikle det jeg bare var god på og blitt pushet til å tørre det jeg anså som langt utenfor komfortsonen min. Hele veien har jeg fått coaching og blitt motivert av salgssjef og kollegaer som er bedre enn meg. Det har så langt vært to spennende og lærerike år, og jeg vet at læringskurven fortsatt er langt fra å flate ut!

Hvordan er en vanlig dag på jobben?

Mine arbeidsoppgaver er veldig varierte – i løpet av en uke gjør jeg så mye forskjellig! Møtevirksomhet er en stor del av hverdagen og jeg får muligheten til både å reise innenfor Oslos grenser, men også utenfor hovedstaden der det finnes spennende kunder.

Jobben min består i alt fra å presentere nye ideer til digitale aktiviteter, legge strategi for sosiale medier, dele nyheter fra bransjen, utarbeide markedsplaner, og til å delta på seminarer eller styremøter hos kundene. Nesten alt jeg gjør hver uke er på en eller annet måte salg, men i tillegg får jeg brukt mine grunnleggende kunnskaper og tidligere arbeidserfaring innen nasjonal og internasjonal markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjons- og markedsstrategier.

Hva er det beste med arbeidsplassen din?

Jeg kan med hånden på hjertet si at det beste er det sinnsykt gode arbeidsmiljøet. Vi er virkelig en gjeng med håndplukkede talenter, som alle har fokus på å skape gode resultater for både bedriften og kundene. Vi er en ung, sprek og ikke minst kreativ gjeng med gode holdninger og verdier.

Alle står sammen om å finne frem til gode løsninger og levere de beste resultatene til enhver tid. Jeg føler vi er ekstremt gode på kommunikasjon oss i mellom, og har fokus på å være tilgjengelig for hverandre og kundene våre.

En gjeng med så sultne, energiske, ambisiøse og kule folk, er det lett å bli glad i! I tillegg til en dynamisk og spennende arbeidshverdag, gjør vi også mye moro sammen utenfor kontoret. Vi drar hverandre med på skitur, til squash-hallen, på svømming eller tar en lønningspils sammen. Daglig leder Magnus skrev et blogginnlegg om arbeidsmiljøet og hvordan hele Semway er bygget opp med denne tankegangen.

Hvordan kan en rådgiver påvirke retningen Semway tar?

Jeg har fått muligheten til å kontakte de bedriftene jeg selv vil fra dag én. Flere av salgene jeg har gjennomført i min portefølje har vært med å utvikle og utvide leveranseavdelingen. Vi har utviklet og levert flere spennende prosjekter som vi aldri har levert tidligere. Det synes jeg er kult å få være med på.

Hvordan kan en rådgiver i Semway påvirke kundens valg og planer?

Når jeg har blitt kjent med og fått tillit hos kunden, blir jeg som oftest den personen som kan mest om digital markedsføring innad i bedriften. Da får jeg muligheten til å påvirke deres markedsplan, disponering av budsjetter, til og med deres «brand voice» og kommunikasjonsstrategi i digitale kanaler.

Ved å kontinuerlig spille kunden god og fungere som en sparringspartner, fremfor en leverandør, får jeg stadig mer ansvar og bedre tillit hos kunden. I Semway er vi flinke til å dele kunnskap, informere kunden om nyheter fra vår bransje og la de teste ut nye annonseformer. I tillegg får kunden alltid god oppfølging, slik at de føler seg like viktige uansett størrelse.

Har du noen gode resultater/prosjekter du vil fortelle om?

Personlig er jeg godt fornøyd med fjoråret, da jeg doblet salget fra det første året mitt i Semway og økte porteføljen min med 60 %.

Et av mine største og mest spennende prosjekter akkurat nå, er Skiskytter-VM 2016, hvor vi er tungt inne som leverandører innen digital markedsføring og synlighet.

Hver uke setter vi opp en redaksjonsplan som leveranseteamet gjennomfører, og så langt har vi levert meget gode resultater i form av konverteringer/ billettsalg.

Til nå har billettsalget gått over all forventning, og annonseringen via Facebook og Google konverterer med sinnsyke 30 % (mot 0,5 – 3 % som er normalt). Det er ekstra stas å jobbe for et VM på hjemmebane, spesielt når en skaper så gode resultater!

Semway søker ny rådgiver, hva mener du kreves for å lykkes i stillingen?

Stå-på-vilje, konkurranseinstinkt og hårete mål.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.