Ja, vi prøvde oss på en tabloid tittel. Men dette er virkelig en stor nyhet. Flere av de største nettavisene i landet (som ikke er spesielt opptatt av søkemotormarkedsføring) har også omtalt nyheten.

Dette er på ingen måte en rykende fersk nyhet da Google allerede omtalte dette for første gang 26. februar 2015, men nå har det altså trådt i kraft.

Google straffer nettsider som ikke er mobilvennlige

Det er nyheten. Google straffer nettsider som ikke er mobilvennlige fra 21. april 2015. Den setningen er interessant på spesielt to måter.

  • Mobil både er, og har vært, viktig. Nå går Google ut og forteller at nettsider som ikke er mobilvennlige vil bli straffet i søkeresultater. Det er et stort steg videre fra å rangere nettsteder som ikke er mobilvennlige dårlige på mobile søk.
  • Så vidt vi kjenner til har aldri Google tidligere meldt en endring i logaritmen/rangering i søkeresultatene detaljert og på forhånd på denne måten.

Verktøy for å sjekke om din nettside er mobilvennlig

I kjent Google stil er det et gratis verktøy tilgjengelig for å sjekke om din nettsiden er mobilvennlig. Verktøyet ligger tilgjengelig her: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.

Legg merke til at verktøyet sjekker mobilvennligheten til akkurat den nettadressen/URL-en du legger inn, ikke hele domenet med tilhørende undersider. Derimot kan du logge på i Google Webmaster Tools og få en direkte oversikt over deler av nettstedet ditt som ikke er mobilvennlig. Her finnes funksjonen >Søketrafikk >Mobil brukervennlighet.

Hva er mobilvennlig?

Det finnes et verktøy som sjekker mobilvennligheten for nettredaktører. Like fullt er det interessant å vite hvilke kriterier som legges til grunn fra Google. Her er noen av de aktuelle punktene:

  • Lesbarhet uten å zoome. Innhold og tekst skal være lesbart uten å zoome. Fonten må også skalere slik at den kan leses på små skjermer.
  • Tilpasset «pølsefingre». Det skal være enkelt å klikke på riktig knapper og linker, det krever at det er tilstrekkelig plass mellom linker og knapper slik at du treffer rett link/knapp når du skal klikke.
  • Siden skal fungere på mobil. Bruk programvare og løsninger som fungerer på mobil. Et eksempel på en programvare som ikke funger er Flash. Ikke bruk Flash.
  • Responsivt eller design tilpasset skjermen. Det skal ikke være nødvendig å zoome eller scrolle horisontalt for å se innholdet på siden.

Hva betyr dette?

Det enkle svaret er at nettsider som ikke er mobilvennlige straffes og nettsider som er mobilvennlige belønnes.

Hvis nettsiden ikke er mobilvennlig må den gjøres mobilvennlig. Smarttelefonen er kommet for å bli og mobile enheter står for en stadig større andel av trafikken. Ta vare på brukerne!

Har du spørsmål eller ønsker å vite mer om dette, ta gjerne kontakt med oss i Semway.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.