Det er en kjent sak at vi bruker mye tid på mobiltelefonen, ofte søker vi etter produkter og tjenester når vi er på farten. Google legger nå enda bedre til rette for mobilbrukerne enn tidligere. Google har kommet med utvidede tekstannonser for AdWords utformet til å passe alle enheter. De utvidede tekstannonsene er først og fremst utviklet for mobilenheter, samtidig som annonsørene og brukernes interesser er ivaretatt. Med de nye utvidede tekstannonsene får du som annonsør mer annonseplass samtidig som brukerne får mer relevant informasjon før de klikker.

Hva er nytt?

De tidligere tekstannonsene består av en overskrift på 25 tegn, og to beskrivelseslinjer på 35 tegn hver. Nå kan vi derimot jobbe med to overskrifter på 30 tegn hver, samt en beskrivelse på 80 tegn. Dette gjør at brukerne får enda mer informasjon før de eventuelt klikker på annonsen, og annonsørene får bedre kontroll over budskapet.

semway_google_utvidede_tekstannonser

En annen endring er at visningsadressen opprettes automatisk når man legger inn URL-en til den endelige landingssiden. Etter visningsadressen har man to valgfrie utfyllingsfelter kalt «bane» som består av opptil 15 tegn hver. Dette kan være relevante ord som gir kunden ekstra informasjon om hva den faktiske landingssiden inneholder. Tidligere måtte en fylle ut visningsadressen uten forslag til strukturert visnings-URL som det er i det nye oppsettet. For spesielt interesserte vil det altså ikke lenger være noe problem med lange URL-er.
Google har dermed gitt annonsører hele 47% mer tekst å jobbe med! Dette er en gladmelding for annonsørene som ikke lenger må omformulere gode budskap på grunn av liten plass.

Hvorfor benytte utvidede tekstannonser?

Ved å benytte utvidede tekstannonser gir man kunden mer informasjon før de eventuelt klikker seg inn på nettsiden. På denne måten er det større sannsynlighet for at brukeren finner det de leter etter. Når vi nå kan bruke flere tegn i annonsen vil naturligvis selve tekstannonsen ta større plass som vil være et blikkfang sammenlignet med de tidligere tekstannonsene. De utvidede tekstannonsene vil også gjøre det lettere for annonsørene å jobbe med, da en kan bruke flere ord for å kommunisere budskapet til bedriften.

På en annen side kan de utvidede tekstannonsene bli mye å fordøye for en kunde på farten. Det er ofte en fordel å ikke bruke flere ord enn en må. Det er lite hensiktsmessig å fylle tekstannonsen med ord dersom det ikke er nødvendig. Hensikten er å gjøre det lettere for annonsørene å formulere gode budskap, samtidig som brukeren får god informasjon om hva landingssiden inneholder.

Fra og med 26. oktober 2016 er det kun mulig å bruke utvidede tekstannonser. Annonser som allerede er laget med det gamle formatet vil likevel fortsatt være synlig i søkefeltet. Flere av våre kunder har allerede tatt det nye formatet i bruk, og er positive til mulighetene dette gir. Vi gleder oss til å se resultatene av de nye utvidede tekstannonsene.

Hva syns du om utvidede tekstannonser?

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.