Yrkesutroskap?! Hvordan er det for en journalist å begynne å jobbe med søkemotoroptimalisering? Mitt liv som journalist i Norges største mediehus ble et kortvarig forhold og jeg innledet et forhold med Google. Hvorfor?

For jeg elsker å være på det vinnende laget, de er størst, når ut til flest og er den beste i bransjen. Å pleie et godt forhold til Google og skjønne hvordan dens algoritme fungerer, er viktig for å synliggjøre innholdet du ønsker å vise frem.

Å jobbe med Google er som et menneskelig forhold, det må pleies, relateres og kvalitetssikres for at det skal bli en god relasjon.

Søkemotoroptimalisering med Google

  • Google er størst, best og er verdens mest besøkte nettsted.
  • Du blir vist til en hel verden og ikke bare til det lille tettstedet du bor i.
  • Semway har ekspertise som kan hjelpe deg over tid med å vise deg frem ut i den store digitale verden.
  • En søkemotoroptimaliseringsekspert vil hjelpe deg med å få Googles oppmerksomhet.

Tankesettet må finjusteres

Jeg kan etter kort tid i bransjen som SEOer, si at mye er det samme. Det er tankesettet som må finjusteres. Jobber du med innhold og nyheter i journalistikkens verden, ønsker man gjerne som alle andre å nå ut til så mange som mulig og være relevant og synlig over tid.

Hvor finner du dem? Er det via NRK, TV2, vg.no og Aftenposten? Svaret er nei. Alle de største mediehusene er ikke i nærheten med å vise frem deg og ditt arbeid til alle, slik som Google kan.

Pr. dags dato kan Google skryte på seg som den kanalen som når ut til flest internettbrukere, derfor er det viktig å ha i bakhodet hvordan Google tenker når du skriver den gode artikkelen.

Veien til «kjærligheten» førstesiden i Google 

Se for deg at du er en av mange gutter (SEOer) som er forelsket i nabojenta alle er forelsket i. Du jobber hardt og intenst med å overbevise jenta til å rangere deg høyest og vil at du skal være den rette.

Du jobber med at andre skal snakke fint om deg og gi anbefalinger om at du er den riktige. Det fungerer på samme måte, du skal overbevise Google om at du er den rette og rangere deg høyest og best på de aktuelle søkefrasene.

Vil du vinne «kjærligheten» (førstesiden på Google) må du over tid levere kvalitet og jobbe med at helheten i forholdet skal bli bra (les søkefrasen). For å overbevise «nabojenta» (Google) kreves det at du leverer godt innhold, blandet med gode referanser (linker) over en lengre periode. Disse er noen av faktorene Google bruker for at de skal vise frem deg som sin «kjæreste» på førstesiden av Google.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.