I lang tid har Facebook gitt oss frie tøyler til å skreddersy tekster, overskrifter og bilder når vi deler linker på Facebook. For bedrifter og oss markedsførere har dette vært et fantastisk verktøy for å tilpasse innholdet slik at det vi deler er relevant og informativt for det publikumet vi ønsker å treffe.

Dessverre har dette også ført med seg aktører som misbruker dette verktøyet til å spre falske nyheter på Facebook. For å beskytte brukerne for spredning av slike innlegg, har Facebook nå stengt av denne muligheten for bedrifter og privatpersoner som ikke har egen Facebook-kontakt.

Har du blitt påvirket av denne oppdatering? Det er ingen grunn til å fortvile, det finnes fortsatt muligheter.

Sørg for gode metatekster

I dette innlegget skal vi presentere de to enkleste metodene du kan benytte for å tilpasse innholdet du deler. Denne oppdateringen gjør det nemlig vanskeligere for nettsider som er dårlige på søkemotoroptimalisering til å dele sitt innhold på Facebook.

Den beste løsningen er å sørge for at metatekstene på nettsiden din er gode og representative for det den aktuelle linken inneholder. Facebook vil fra nå av automatisk generere innholdet fra siden du deler. Så med mindre du tilpasser metadataen selv, vil Facebook innhente informasjon fra brødteksten på undersiden eller blogginnlegget som deles. Dette kan by på mange dårlige beskrivelser, som ikke gir ditt publikum innsikt i hva de kan forvente når de trykker seg inn på linken.

Alle poster du har endret innhold på Facebook frem til nå, vil gå tilbake til å hente opprinnelig metatekster fra URL’en.

 

Bruker du WordPress kan du enkelt endre og tilpasse metateksten til sosiale medier i Yoast SEO-modulen. Denne modulen inkluderer vi i alle nettsider levert av oss. Har du ikke denne modulen må du laste den ned i WordPress.

Yoast SEO-modulen ligger nederst på siden når du enten redigerer en underside eller en artikkel. Her er det tilrettelagt for at du kan endre metateksten som vises i Google organisk søk, Facebook og Twitter.

Det er også viktig at bildet følger Facebook sine bildedimensjoner. Anbefalt størrelse er 1200x628px. Les mer om bildestørrelser på Facebook her.

Ser det fortsatt rart ut når du deler linken?

Når man oppdaterer eller endrer metateksten er det ikke alltid Facebook klarer å hente inn det nyeste innholdet.

Vi anbefaler derfor å bruke Facebook Debugger for å sikre at Facebook innhenter den siste versjonen. Lim inn URL’en du vil dele og trykk “Debug”. Facebook Debugger fungerer ikke alltid optimalt. Om du ikke får opp siste versjon av metateksten – prøv et par ganger til. Her får du også beskjed dersom det skulle være nødvendig å gjøre flere endringer i f.eks Yoast SEO-modulen for at det skal se bra ut i Facebook.

Forhåpentligvis vil delingen din nå se slik ut:


Lag annonse og publiser som post

En annen måte å løse det på er å lage en annonse i Ads Manager som du deretter deler på veggen via Power Editor og Page Post Tool. Hvis du ikke ønsker å bruke penger for å målrette posten, setter du annonsen som inaktiv. Den vil da se ut som, og spre seg som en vanlig post.

Så lenge du går via Ads Manager får du muligheten til å endre tekst og bilde slik som før. Annonser kjøres nemlig alltid gjennom et kontrollorgan som gir Facebook muligheten til å luke ut falskt innhold.

 

Godt innhold er alfa omega. Selv om denne oppdateringen gjør jobben litt tyngre, vil det absolutt bidra til et ryddigere og mer pålitelig Facebook.

Trenger du hjelp med å nå frem på sosiale medier?

Vi hjelper deg med alt fra oppretting av profil til hvordan drifte den. Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.