Facebook har vokst seg til å bli en av de viktigste kanalene for å skaffe flere boliginteressenter. Finansavisen skrev en artikkel fredag 31. juli om boligannonsering ved hjelp av Facebook.  Eie Eiendomsmegling var det første meglerhuset til å bruke Facebook som en kanal mot boligkjøpere, og ble dermed intervjuet for å fortelle om sine erfaringer med kanalen. Avisen var svært interessert i å høre om hvorfor Facebook snart er deres største markedskanal.

Tidlig ute med å satse lokalt

Eie Eiendomsmegling var tidlig ute i sin bransje med å teste ut og benytte seg av mulighetene som Facebook tilbyr sine annonsører. Hvert enkelt kontor i Eie-kjeden opprettet sin egen Facebook-side, fikk grundig opplæring og laget retningslinjer for å skape en helhetlig profil.

Eie Eiendomsmegling er opptatt av å være synlig i sitt lokalmiljø og bruker payoff’en «den lokale prikken over i’en». Dermed var det svært viktig å skape en gruppe lokale følgere som var interessert i boligmarkedet der de bor.

Boligannonser som en del av «markedspakken»

Flere av Eie-kontorene har etter gode resultater valgt å inkludere synlighet via Facebook som en del av «markedspakken» ved boligsalg. Annonsen settes opp som en såkalt «black post» som ikke synes på kontorets lokale Facebook-side. Dermed får følgerne av kontoret og andre som er innom Facebook-siden deres kun viser utvalgte boliger samt nyheter, tips og råd fra nærmiljøet. Ikke lange lister over alle boliger for salg. Det kan boligkjøperne se på nettsiden.

Eksponeringen på Facebook gir selger en unik mulighet til en målrettet eksponering der de kun betaler for antall klikk som er generert til boligen på eie.no.

Fortløpende testing og evaluering

Allerede fra første annonserte bolig opplevde vi god trafikk inn til boligens prospekt på eie.no, og resultatene har bare blitt bedre. Det siste året har vi annonsert ca. 150 boliger, og ser tydelige tendenser blant brukere uavhengig av målgruppe og type bolig. Disse erfaringene tar vi med oss hver eneste gang vi setter opp en ny boligannonse.

Et eksempel på testing av effekt vi kan trekke frem, er da Eie Eiendomsmegling avd. Asker skulle selge en meget flott ombygget låve i Lommedalen. Testen gikk ut på hvilke bilder som genererte flest interessenter; enkeltbilder eller collage.

Meglernes erfaring er at collager er populært blant kundene, men ville teste om det fungerer like godt i de digitale annonsene. Semway satte dermed opp en rekke ulike annonser for samme bolig, både med og uten bildecollager.


Stuebilde fikk 282 klikk, kostet 1,06 kr pr klikk og nådde ut til 5227 mennesker

 


Soverommet fikk 230 klikk, kostet 1,03 kr pr klikk og nådde ut til 4408 mennesker

 

Collagen fikk 157 klikk, og kostet 1,91 kr pr klikk og nådde ut til 2719 mennesker.

Etter en uke med test, så vi helt tydelig at singel-bildene hadde langt bedre resultater enn collagen, og flere tester vi har gjort i etterkant har underbygget akkurat dette.

Annonsering på Facebook er bygget på relevans. Det betyr at annonsører som ønsker gode resultater og lave kostnader per klikk må målrette annonseringen godt og optimalisere underveis. Lave klikkpriser (og gode resultater) kommer med annonser som vekker interesse og er populære i form av visninger og interaksjoner. Dårlige annonser blir altså «straffet» med dyrere klikk og færre visninger.

Det er nå jobben begynner

I dag står Facebook for omtrent 40 – 50 % av trafikken til boligene som det annonseres for, og tallet er økende. Vi ser også en økning i meldt interesse for å laste ned prospektet og ikke minst antall på visning.

Vi i Semway er stolte av resultatene og systemet som er satt i gang, men vi er også opptatt av å hele tiden jakte bedre resultater for våre kunder. Eie Eiendomsmegling er et av mange gode eksempler der vi har lagt ned store ressurser til opplæring, test, analyse og evaluering.

Vårt mål er å sørge for at våre kunder lykkes på Internett. Eie Eiendomsmegling er per dags dato ledende i sin bransje, noe som betyr at vårt første delmål i dette samarbeidet er nådd. Derimot begynner jobben nå, for å holde posisjonen som kjent er en langt hardere jobb.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.