I samarbeid med Skiforeningen og Holmenkollen Skifestival fikk vi en stor utfordring for 2015 – vi skulle sørge for at verdens største skifest fikk et stort løft i forhold til synlighet i digitale medier. Folk i Oslo og omegn skulle ikke gå glipp av denne store skihelgen i Holmenkollen.

Om Holmenkollen Skifestival

Holmenkollen Skifestival ble arrangert 13. – 15.mars 2015 og består av konkurranser innen de fire grenene hopp, kombinert og langrenn. Arrangementet er avslutningen på den årlige og verdensomfattende FIS World Cup Nordic.

Høye forventninger

De tradisjonsrike «Holmenkollrennene» bestemte seg for å tråkke nye spor i 2015 for å motarbeide en negativ trend i antall besøkende. Med nytt navn, ny profil/identitet og ny markedsstrategi var målet å bringe folket tilbake til Kollen – den største arenaen i vinterhovedstaden. Målet var å snu det hele til å bli noe så beskjedent som verdens største og beste skifest!

Med på laget hadde Holmenkollen Skifestival flere partnere som skulle hjelpe dem på vei. LOS&CO staket ut kursen med en unik grafisk profil som inkluderer, begeistrer og skaper engasjement. Resultatet ble et uttrykk som er gjennomsyret av norsk folkeliv, friskhet og glede, som gjorde det lett for oss andre å spille videre på dette og få satt en like høy standard på den digitale synligheten.

«Vi ville at publikum skulle få assosiasjoner til folkefest i Holmenkollen, ta tilbake Kollen-brølet og skape en festivalstemning som inviterer publikum med i løypa, og på festen etterpå.»
– Emilie Nordskar, Kommunikasjonssjef Skiforeningen

Kreativ nettside

Semway designet og programmerte skifest.no på WordPress plattform med mål om å konvertere. Holmenkollen Skifestival trengte en side som var informativ, lett å finne frem på og som ikke minst skulle være en teaser på hva som faktisk ventet publikum i Holmenkollen.

Nettsiden ble designet i et responsivt design, som betyr at den fungerer like godt på alle skjermflater fra mobil til PC og nettbrett. Skifest.no ble en spenstig, enkel og brukervennlig nettside med fokus på god informasjon og salg av billetter (linket videre til Billettservice). Video fra Kollen som ruller i bakgrunnen på forsiden, store bilder og tydelige knapper for «Billett» og «Program» er noen av virkemidlene vi benyttet for å engasjere brukeren.

Markedsføring av Holmenkollen Skifestival
Holmenkollen Skifestival har en bred målgruppe, og det ble tatt en avgjørelse om å bruke spesielt tre digitale kanaler i markedsføringen; Facebook, Instagram og Google, i tillegg til offline aktiviteter i bybildet.

Facebook segmentering

Med Facebook som annonsekanal er mulighetene mange. Oppskriften på suksess ligger i gode forberedelser. Med god oppfølging, evaluering og analyse kommer også de gode resultatene. Semway gjorde et grundig forarbeid med å segmentere målgruppen, slik at vi kunne lage relevante og attraktive annonser tilpasset newsfeeden. Vi laget også annonser på polsk, svensk og tysk som vi spredte i de respektive landene, inkludert Norge.

Instagram #hkskifest

Instagram var også en kanal som ble brukt for å bygge opp under de flotte opplevelsene som venter i Holmenkollen. På selve arrangementsdagene ble det også brukt en egen #hkskifest som alle publikummere kunne benytte seg av for å være med i trekningen om gjeve premier. Dette resulterte i over 2700 innlegg.

Google bannere og AdWords

Gjennom Google sitt annonsesystem fikk Holmenkollen Skifestival en massiv spredning av informative bannere på de største nettavisene og mest besøkte nettsidene i Norge. I tillegg var Holmenkollen Skifestival godt synlige ved søk på utvalgte søkeord i Google.

Bybildet

Så, mens Holmenkollen Skifestival dekorerte boards og kollektivtransport i Oslo med sine lekne budskap og farger, stod Semway for meget god digital synlighet. Kombinasjonen av disse to gjorde stor suksess og flere omtalte at synligheten for arrangementet aldri har vært bedre.

 «Vi solgte langt flere billetter sammenlignet med i fjor, vi har vært mye mer synlige og vi har skapt et enormt engasjement rundt skifesten. Vi er svært takknemlige for at Semway har vært med på laget og gjort dette mulig!»
– Kristin Vestgren Sæterøy, Daglig leder Holmenkollen Skifestival

Det ble en ekte skifest!

Det har vært en meget spennende prosess fra oppstarten av nytt selskap og frem til vi selv stod som sild i tønne på publikumstribunene. Man kan selvsagt si at det fantastiske været hadde mye av skylden til et rekordstort antall besøkende. Men det er ingen tvil om at den massive synligheten skapte en «word of mouth» og en forventning til at «alle skal til Kollen» denne helgen.

90 000 publikumere

Det ble på forhånd solgt 21.000 billetter, og til sammen var 37.000 personer innom arenaen i løpet av helgen. Ute i marka og langs løypene ble det talt 53.000 personer, og av disse anslår arrangøren at om lag 7000 overnattet i marka natt til lørdag. Med disse resultatene fra årets skifest, kan Holmenkollen Skifestival fastslå at målet om å ta møteplassen tilbake er på god vei til å bli nådd.

En av de største utfordringene vi nå står ovenfor, blir å holde posisjonen på toppen og lage aktiviteter utenom selve Kollen- helgen, slik at den kan være en møteplass hele året. Men før den tid tar vi en velfortjent pause fra ski og snø, og lever en liten stund på tidenes «Kollenbrøøøøl»!

 

 

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.