Sommeren er en periode hvor store deler av Norges befolkning har ferie. Norges befolkning er kundene for de aller fleste bedrifter. Dessverre er det også slik at kunder i feriemodus normalt ikke er like gode kunder som ellers i året.

Hvordan få feriemodus til å bli kjøpemodus?

Det er utfordrende å skaffe nye kunder og salg på sommeren, det er det ingen tvil om. Kundene er rett og slett i feriemodus, ikke kjøpemodus. Derfor har vi i Semway sett nærmere på hvordan sommeren kan benyttes på en mest mulig effektiv måte for å skaffe nye kunder både i løpet av sommeren og etter sommeren.

1. Planlegge poster på Facebook

Vær sosial i sommer! Alle i feriemodus er sosiale, utnytt det! Late dager på stranden og i parken byr på mange timer i nyhetstrømmen på Facebook. Vær en del av den og bidra med underholdning, tips og bli en venn! Det er også lov å ønske god sommer og by på personligheter i bedriften.

Husk at bedrifter i nyhetsstrømmen kjemper mot bilder og innhold delt av venner med ekte relasjon og hendelser. Hold dere unna kjøpebilder og del aktuelt innhold som bidrar til en merverdi for følgerne.

Så lurer du kanskje på om du må tilbringe hele sommeren på din bedrifts Facebookside? Nei, det trenger du ikke. Det finnes en funksjon på Facebook som muliggjør det å planlegge poster. Istedenfor å klikke på «post»-knappen når du har gjort klar posten, velger du trekanten ved siden av og velger «schedule» eller «tidsplan» som det er omtalt på norsk.

Planlegg post Facebook

Da er det nesten å bare lene seg tilbake. Postene publiseres automatisk til tidspunktet du stiller inn og gleder følgerne i sommer. Bruk gjerne Facebook Pages Manager appen til å få oversikt over kommentarer og likes i løpet av sommeren. Selv om brukerne har ferie kan det hende at de kommenterer og stiller spørsmål, sørg for å svare så fort som mulig!

2. Mobil er det som gjelder i juli

I juli er en større andel av nettrafikken fra mobile brukere enn resten av året. Det er forventet at nettsiden også skal fungere bra på en mobil enhet. Blant annet viser undersøkelser at 48% av Googles brukere anser en bedrift som ikke har mobiltilpasset nettside som useriøse bedrifter. I tillegg har Google offentliggjort at nettsider som ikke er mobilvennlige vil rangere dårligere i Google sitt søkeresultat, det har vi skrevet om tidligere i bloggen her.

For å lykkes med markedsføringen i sommer må dette tas i betraktning. Her er noen raske tips:

  • Ikke annonsér for nettsider som ikke er mobilvennlige.
  • Deling av link i sosiale medier bør kun gjøres til nettsider som er mobilvennlige.
  • Inkluder gjerne telefonnummer, e-post eller andre muligheter til å komme i kontakt dersom nettsiden ikke fungerer optimalt.

3. Bygg relasjon til kunden

Selv om ikke alle skal handle i juli, kan denne måneden benyttes til å bygge en relasjon. Handel er nesten som vennskap, en bedrift du husker og har en relasjon til er det mer sannsynlig at du handler hos enn hos en du tilfeldigvis kommer over.

Bruk derfor sosiale medier og markedsføringen til å bygge merkevaren, bygge relasjoner, by på bedriften, by på underholdning og komme med gode tips. Alle liker bedrifter og personer som underholder eller gjør deg bedre.

God sommer

Med det ønsker vi deg lykke til og benytter samtidig anledningen til å ønske god sommer! Skulle du ha spørsmål eller behov for hjelp må du ikke nøle med å ta kontakt med oss i Semway.

Meld deg opp til vår blogg

Så sender vi deg oppdateringer hver gang vi legger ut nye innlegg.