Polar M200 ble lansert på det norske markedet 1.desember 2016. Semway fikk i oppgave å synliggjøre pulsklokken for den aktuelle målgruppen på Facebook.

Om Polar

Polar har gått foran og vist vei innen hjertefrekvensmåling i snart 40 år, og er ledende på sitt felt. Deres prisvinnende produkter er førstevalget blant kunder verden over, og blir solgt gjennom mer enn 35 000 utsalgssteder globalt. Polar leverer produkter for alle nivåer – fra grunnleggende modeller som bidrar til å motivere og opplyse nybegynnere og mosjonister, til levering av komplette treningssystemer til topputøvere innenfor mange treningsgrener.

Produktlansering i Norge

Polar M200 ble lansert på det norske markedet 1.desember 2016, og er en prisgunstig løpeklokke med pulsmåling på håndleddet, integrert GPS og Polars unike trenings- og aktivitetsfunksjoner. Semway fikk i oppgave å synliggjøre klokken for den aktuelle målgruppen på Facebook.

Bygge kjennskap på Facebook

Målet med kampanjen var å trigge et behov hos målgruppen, samtidig som vi skulle bygge kjennskap i markedet om et helt nytt produkt. Vi hadde også et mål om å skape konverteringer i nettbutikken på Polar.com på sikt. Vi måtte tenke nytt i forhold til måleparametere, hva var det vi egentlig ville oppnå med annonseringen? Salg i nettbutikken, videovisninger, klikk til nettsiden eller både og? Heldigvis kan man ved hjelp av Facebook Manager sine muligheter for målretting, bestemme på forhånd hva man vil ha ut av hver enkelt annonse. Vi kunne dermed dele kampanjen opp i tre faser, med tre ulike målsettinger; 1) synlighet og å bygge kjennskap, 2) trigge nysgjerrigheten til målgruppen med korte videosnutter, og 3) skape trafikk til nettbutikken.

Bildet under viser en av karusell- annonsene vi benyttet.

polar_karusell_case_02

 

Gjennomføring

Vi testet blant annet en annonseform som kalles for «Brand Awareness», en spennende metode for målretting når merkevarebygging er i fokus. Da prioriterer Facebook et utvalg innenfor våre målrettingskriterier å vise annonsen til de som er anslått å mest sannsynlig huske annonsen to dager etter å sett den. Dette kan sammenlignes litt med en TV-reklame hvor man måler effekten ved gjenkjennelse. Du kan lese mer om hvordan vi arbeider med annonsering på Facebook her.

Karusell-annonse er en annen annonseform som engasjerte målgruppen på en god måte. Da benytter vi flere bilder, med mulighet for unike landingssider per bilde. I eksempelet under satte vi opp fire bilder som en slags serie tatt ut av reklamevideoen. Fra aktivitet og action, til produkt. Annonsen oppfordrer brukerne til å bla videre, samtidig som den kan sende brukeren til en landingsside med mer informasjon og nettbutikk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det er viktig for oss å nå frem til rett målgruppe for de ulike produktene våre, og her har vi hatt stor nytte av Semways kunnskap og forståelse av behov.

Tina Kildal

Markedsansvarlig, Polar Norge

 

Resultater

  • Landingssiden har hatt til sammen 12 000 besøk (9 900 unike brukere)
  • Facebook annonsene har sørget for 780 klikk til nettsiden
  • Rekkevidde per annonse på ca. 50 000 personer
  • Facebook har med alle sine trafikkilder sørget for totalt 1100 klikk til nettsiden
  • Betydelig økning i organisk og direkte trafikk til nettsiden
  • Positiv økning i antall salg i nettbutikken