Til Oslo by sitt 1000 års jubileum utviklet Eva Lie den urbane, men samtidig tradisjonelle Jubileumsdrakten. Drakten er kategorisert som bunad på lik linje med andre norske bunader vi kjenner til. Semway fikk i oppgave å gjøre den norske befolkningen kjent med Jubileumsdrakten blant annet i sosiale medier.

Bygge kjennskap på Facebook

Målet med annonseringen var å bygge kjennskap til Jubileumsdrakten som har vært i produksjon siden 2000-tallet, men har vært lite markedsført i dens levetid. Vi hadde også et mål om å skape konverteringer i form av fysiske besøk til leverandørene/butikkene.

Ved å ta i bruk Facebook sitt annonseverktøy satt vi opp en strategi for å nå ut til målgruppen til Eva Lie Design. Vi startet med merkevarebevissthet og avsluttet med å vise annonser til de som mest sannsynlig kommer til å klikke seg frem til nettsiden for å se på bunadene.

Gjennomføring

For å gjøre merkevaren mer minneverdig hos målgruppen startet vi annonseringen på Facebook med annonseformen «Brand Awareness». Ved å bruke den annonseformen viser vi annonsene til personer som identifiserer seg til målgruppen og som mest sannsynlig vil være oppmerksom på annonsene. For å måle om dette fungerer, viser Facebook oss hvor mange som mest sannsynlig husker annonsen to dager etter å sett den (estimated ad recall lift). Dette kan sammenlignes litt med en TV-reklame hvor man måler effekten ved gjenkjennelse.

Det å fange publikum sin oppmerksomhet er avgjørende når man kjører annonser for å bygge merkebevissthet. For å få målgruppen til å legge merke til annonsene mens de er ute på handletur eller på sportsbegivenheter, brukte vi kreative annonsemuligheter som karuseller og videoer. Karusellene engasjerte målgruppen ved å fortelle en historie.

Eva Lie
Semway oppleves som en viktig bidragsyter for oss som en liten bedrift; ryddig, kompetente og ikke minst resultatorientert. - Eva Lie / Skaper av Jubileumsdrakten, Eva Lie Design

Semway oppleves som en viktig bidragsyter for oss som en liten bedrift; ryddig, kompetente og ikke minst resultatorientert.

Eva Lie

Skaper av Jubileumsdrakten, Eva Lie Design

Resultater (fra okt 2016 – mai 2017)

  • Nærmere 27 000 besøk i kampanjeperioden
  • Facebook annonsene har sørget for nesten 6 000 klikk til nettsiden
  • Rekkevidde totalt for alle annonsene var ca. 120 000 personer
  • Til sammen har Facebook annonsene sørget for 13 000 klikk totalt
  • 85% økning av trafikk til nettsiden, sammenlignet med samme periode året før

Om Eva Lie Design

Eva Lie, klesdesigner, håndverker og tekstilformgiver har igjennom de siste 30 årene jobbet med mange forskjellige utrykksformer og prosjekter. Mange kleskolleksjoner har vært skapt med tiden. Men siden 90-tallet har Eva Lie vært opptatt av bunader og folkedrakter og den rike tradisjonsarven disse draktene representerer. Eva Lie og hennes medarbeidere skaper personlige plagg og målsøm for privatkunder med fokus på det individuelle. Alle plagg som er signert Eva Lie Design er særegne og spesielle med utsøkte stoffer og vakre detaljer.