I løpet av vinteren har Semway hjulpet den frivillige organisasjonen Dråpen i Havet med digital markedsføring gjennom Facebook. Hele kampanjen er driftet og betalt av Semway.

Om kampanjen: #equal

Semway kontaktet Dråpen i Havet med et ønske om å hjelpe dem i digitale flater. Dråpen i Havet var svært positivt til et samarbeid, og fortalte at de lenge hadde sett for seg en kampanje basert på ett ord eller kort utrykk til bruk på klær og tilbehør i internasjonal sammenheng. Det skulle også fungere i sosiale medier. Vår første oppgave startet med en kreativ tankeprosess på tvers av avdelingene. Målet var å finne et kraftfullt ord/utrykk som kunne kobles på og gjenspeile verdiene til Dråpen i Havet, men samtidig stå trygt alene. Begrensningene vi fikk var få, men det skulle helst være ett ord og det måtte være på engelsk.

Forslagene ble mange og Dråpen i Havet fikk vurdere og velge ut i fra en lang liste. Det var viktig at organisasjonen selv kunne stå for meningen og innholdet i ordet/utrykket. Det landet derfor på equal. Gjennom deres arbeid i flyktningleirene snakker dem med mennesker som har flyktet fra land der de ikke har noen rettigheter og deres liv ikke er noe verdt.

For å spre budskapet om likeverd produserte Dråpen i Havet gensere, t-skjorter og handlenett med logoen «equal». Overskuddet av salget går direkte til å hjelpe mennesker i flyktningeleirene i Hellas. Dråpen i Havet ønsket derfor hjelp til å promotere kampanjen, sende trafikk til nettbutikken og øke salget av equal-produkter. Sjekk hele utvalget her.

Gjennomføring

Vi valgte å benytte oss av Facebook fordi det er en kanal med gode annonse-og målretningsverktøy, og en plass for å bygge merkevarebevissthet og dele relevant informasjon. Ettersom Facebook ikke er en direkte salgskanal ønsket vi likevel å promotere kampanjen, sende trafikk til både nettsiden og nettbutikken for øke salget av equal-produkter gjennom denne kanalen. Avdelingen for Sosiale Medier i Semway utarbeidet en strategisk kampanjeplan med en detaljert tidsplan over annonser mot slutten av november og gjennom desember. Planen var todelt, først øke merkekjennskapen til Dråpen i havet, deretter øke kjøpsinteresse hos organisasjonens målgruppe. Organisasjonen stod selv for mange organiske innlegg og ellers høy aktivitet på sosiale medier, for å holde engasjement og interesse oppe blant følgere.

Lill Jeanette Fallan
Semway og Christer Engh har vært en stor bidragsyter til vår Equal kampanje i Dråpen i Havet. De har vært effektive og produktive, og vi kommer til å benytte oss av dem ved flere fremtidige prosjekter. Semway har våre beste anbefalinger. - Lill Jeanette Fallan / Head of Fundraising

Semway og Christer Engh har vært en stor bidragsyter til vår Equal kampanje i Dråpen i Havet. De har vært effektive og produktive, og vi kommer til å benytte oss av dem ved flere fremtidige prosjekter. Semway har våre beste anbefalinger.

Lill Jeanette Fallan

Head of Fundraising

Bygge merkekjennskap

Før vi kunne vekke kjøpsinteressen til målgruppen var vi nødt til å bygge merkekjennskap til Dråpen i Havet. Dette gjorde vi gjennom annonsering med merkevaregjenkjenning som målobjektiv, der vi la vekt på hvem organisasjonen er og hva de gjør. Dette vil si at Facebook viser annonsen til et utvalg mennesker som er anslått å mest sannsynlig huske annonsen to dager etter å ha sett den. Det ble også satt opp en facebook-pixel på nettsidene til Dråpen i havet for å kunne nå tidligere besøkende senere i annonseringen. Finn ut hva en pixel er her og hvorfor du bør implementere det her.

Samtidig kjørte vi en annonse rettet mot samme målgruppe med mål om å følge facebook-siden deres. Her benyttet vi av oss en enkel animasjonsvideo der logoen deres var i fokus. Vi ønsket å eksponere målgruppen for organisasjonens visuelle profil. Ved å bruke video som format fikk vi økt rekkevidden og synliggjort Dråpen i Havet i enda større grad, siden Facebook sine algoritmer prioriterer videoinnhold fremfor annet type innhold.

Parallelt med høy organisk og betalt aktivitet på Facebook, opprettet vi en ramme som gjorde det mulig for brukere å endre profilbildet sitt for å vise støtte til Dråpen i Havet. Ved et tasteklikk ble rammen lagt på det eksisterende profilbilde i en ønsket periode. I tillegg kunne man benytte rammen når man sendte direktemeldinger eller delte historier til venner og bekjente.

 

Skape kjøpsintensjon hos målgruppen

Etter svært høy merkegjenkjenning og mye engasjement for Dråpen i Havet som organisasjon, valgte vi å introdusere kampanjen #equal med å sende trafikk til et blogginnlegg skrevet av Trude Jacobsen. Vi benyttet oss av bilder av kjendisene Sigrid Bonde Tusvik og Håvard Lilleheie side om side med Ousama fra Syria. Bildet skulle fungere som en stoppeffekt, samtidig som det poengterte budskapet i kampanjen.

Vi ønsket å skape en interesse rundt kampanjen for å etablere en kjøpsintensjon som skulle forvandles til konverteringer i den neste runden med annonser. Under siste runden med annonsering var hovedvekten å skape trafikk til nettbutikken og skape konverteringer. Vi brukte en karusell-annonse for å vise omfanget av produkter. Av totalt to konverteringsannonser var den ene veldig generell, og den andre var knyttet opp mot jul. Vi la fokus på at ved å kjøpe et produkt bidro du til å spre det viktige budskapet om likeverd og du hjalp direkte et annet menneske i nød.

Resultat

  • Økning av merkevarekjennskap.
  • 983 nye følgere (7% økning).
  • Omtrent 56 000 mennesker nådd.
  • Over 4000 klikk, likes og annen type engasjement.
  • 800 salg av Equal-produkter i nettbutikken.

Om Dråpen i havet

Dråpen i Havet ble startet august 2015 som et sterkt behov for å hjelpe mennesker i de store flyktningstrømmene. Det ble rapportert på radioen at 130.000 flyktninger hadde ankommet Europa gjennom flere greske øyer, bare det året. Grunnleggeren, Trude Jacobsen, som akkurat hadde vært på ferie i Hellas hadde inntil da ikke forstått hvor stort omfang det faktisk var snakk om. Kun åtte dager senere befant hun seg på Lèsvos, en øy nordøst i Egeerhavet.

Synet som møtte meg da jeg godt over midnatt kjørte fra flyplassen og til Molyvos nord på øya ga meg frysninger, til tross for at augustnatten holdt nærmere 30 grader. Hundrevis forflyttet seg langs veiene, uten annen bagasje enn små, sovende barn. Gamle mennesker på krykker kavet seg fremover i natten. Mennesker sov langs veiene. Jo nærmere Molyvos jeg kom, jo flere mennesker.

Trude Jacobsen, grunnlegger.

Hun opprettet en Facebook gruppe slik at venner og familie kunne følge med på reisen. Hun sier navnet ble «Dråpen i Havet» fordi hennes bidrag ville være lite og nesten ubetydelig, som en dråpe i havet. I løpet av 2,5 år har organisasjonen sendt over 4500 frivillige til Hellas, og det er per dags dato syv personer i administrasjonen. I dag jobber Dråpen I Havet fortsatt i Lèsvos, men også andre steder i Nord Hellas og Athen-distriktet.

Ønsker du å støtte Dråpen i havet sitt arbeid videre? Besøk deres nettside og les mer om deres arbeid her. 

Trenger du hjelp med å nå frem på sosiale medier?

Vi hjelper deg med alt fra oppretting av profil til hvordan drifte den. Fyll inn ditt telefonnummer eller e-post, så tar vi kontakt!